Facket silar mygg och sväljer kameler

Varför jobbar dessa biltekniker kvar på Tesla om förhållandena är så vedervärdiga? En kompetent biltekniker får annat jobb alla dar i veckan, menar insändarskribenten.

Ingenstans, vad jag sett, har någon Teslaanställd trätt fram och berättat om under vilka odrägliga förhållanden de jobbar och som måste avhjälpas med ett kollektivavtal, menar insändarskribenten.

Ingenstans, vad jag sett, har någon Teslaanställd trätt fram och berättat om under vilka odrägliga förhållanden de jobbar och som måste avhjälpas med ett kollektivavtal, menar insändarskribenten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2023-12-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just nu pågår en konflikt mellan IF Metall och Tesla angående kollektivavtal. Kollektivavtal är säkert bra men faktiskt frivilligt att teckna, men enligt IF Metall måste alla ha det. 

Tesla har cirka 130 personer anställda i Sverige och där, enligt olika uppgifter, 10–20 procent är fackanslutna, det vill säga 13–26 personer. Ingenstans, vad jag sett, har någon Teslaanställd trätt fram och berättat om under vilka odrägliga förhållanden de jobbar och som måste avhjälpas med ett kollektivavtal. Det är enbart IF Metalls version som basuneras ut i media. Varför tar ingen tidnings grävande journalister (som de tycker själva) tag i detta och belyser vad som gäller på Tesla? Varför jobbar dessa biltekniker kvar på Tesla om förhållandena är så vedervärdiga? En kompetent biltekniker får annat jobb alla dar i veckan.

Det jag tycker vore mera samhällsnyttigt att fackföreningarna, inte bara IF Metall, lade energi på är att bekämpa den svarta arbetskraften och det kriminella inflytandet inom framför allt byggbranschen. Där jobbar tiotusentals människor till låga löner, under slavliknande förhållanden och med bristande säkerhet. Där försvinner många miljarder pengar i skatt eller rinner ner i kriminellas fickor. Jag lyssnade på ett föredrag av en polis på Linköpings bibliotek i höstas och fick där en skrämmande inblick i hur det kan se ut på vissa arbetsplatser. Där belystes främst olika bilverkstäder, massagesalonger och assistansbolag, men enligt föredragshållaren är det mycket illa även i andra branscher. 

Där tycker jag fackföreningarna har en mycket stor, men säkert svårare, uppgift att engagera sig i. Kraftfulla fackliga aktioner där skulle innebära en sanering i träsket och dessutom löna sig samhällsekonomiskt. Nu ägnar man sig i stället åt att, av prestigeskäl, blåsa upp ”hitte-på-problem” till orimliga proportioner i en aktion som det är tveksamt om arbetstagarna på Tesla vill ha. 

Verkar vara som att skjuta mygg med kanon!