Man kan förstå att Alliansen har hamnat i den slutsatsen efter att skolan de senaste åren haft sjunkande skolresultat och att bara 36 procent av eleverna går ut nian med godkända betyg. Skäggetorpsskolan är välfinansierad och bedriver en bra verksamhet med skickliga pedagoger, men det räcker tyvärr inte för att överbrygga segregationen och den socioekonomiska utsattheten som finns i stadsdelen.
Det har redan riktats mycket kritik mot att beslutet hastas fram och inte förankras hos de som berörs. Miljöpartiet instämmer helt och menar att det inte är försent att ta ett omtag i processen. Nu är det viktigt att elever, föräldrar och personal involveras i diskussionen kring hur nedläggningen ska göras och förflyttningen till de nya skolorna ska ske.
Man löser inte problemet med låga skolresultat bara genom att stänga högstadiet. Många av problemen som finns i Skäggetorp finns där på grund av en oförmåga från politiken att bryta den socioekonomiska utsattheten. För att komma tillrätta med det behöver vi se till helheten och inte försöka lösa problemen ett och ett.
Nu finns ett gyllene tillfälle att verkligen satsa på Skäggetorp genom att hantera otrygghet, bostadsbrist, arbetslöshet, lågt fritidsutbud och sämre hälsa samtidigt. Det gör vi genom att lyssna och föra dialog. Involvera familjerna, civilsamhället, föreningar och närpolisen och sedan genomföra deras förslag.
I Linköping har vi bra erfarenheter av att genomföra medborgardialoger. Det gjordes för några år sedan i Berga med gott resultat. Bland de som deltog där ökade förtroendet för kommunens verksamhet. Det arbetssättet borde användas även i Skäggetorp. Bara genom nära samverkan kan vi vända utvecklingen på riktigt.
Rebecka Hovenberg (MP), gruppledare
Cecilia Gyllenberg Bergfasth (MP), ledamot i barn- och ungdomsnämnden