Eleverna blir allt sämre på att stava

Numera har datorerna själva program som korrigerar stavningen utan att skribenten behöver reflektera över sin grammatik, menar insändarskribenten.

Lärare i alla årskurser har märkt en försämring gällande elevernas stavning. Studier har gjorts och forskningen tyder på att det är datorer och iPads som är den främsta anledningen, menar insändarskribenten.

Lärare i alla årskurser har märkt en försämring gällande elevernas stavning. Studier har gjorts och forskningen tyder på att det är datorer och iPads som är den främsta anledningen, menar insändarskribenten.

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2023-02-02 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns många saker som har fått en positiv utveckling i takt med att samhället digitaliseras, men elevernas språkkunskaper har dessvärre inte det. Lärare i alla årskurser har märkt en försämring gällande elevernas stavning. Studier har gjorts och forskningen tyder på att det är datorer och iPads som är den främsta anledningen. 

När elever skriver texter på datorer slipper de att tänka på stavningen. Numera har datorerna själva program som korrigerar stavningen utan att skribenten behöver reflektera över sin grammatik. Det stör inte bara språkpoliser, utan det leder även till att samhället får en lägre kompetens och ungdomarna får bristande grundläggande färdigheter. 

Att skriva för hand har, till skillnad från digitala medel, flera fördelar. När man skriver på papper behöver hjärnan bearbeta det som skrivs, vilket gör att vi förstår informationen bättre än om man använt ett tangentbord. Dessutom har vi lättare att komma ihåg det vi skrivit. 

Allt är såklart inte negativt med teknologiska hjälpmedel. En stor fördel är att det går betydligt snabbare att skriva på dator än för hand. Därför anser jag att vi bör använda datorer vid större skrivuppgifter som kräver mycket redigering. 

Digitaliseringen av samhället har underlättat mycket, men jag hävdar att den på vissa områden gått för långt. Datorer bör användas när de faktiskt behövs, annars överskrider de negativa effekterna de positiva. För att vända den nedåtgående trenden för ungdomars grammatik och öka kompetensen i samhället, anser jag att vi bör begränsa användandet av datorer i skolan.