Ang "Elen räcker inte om alla ska ha elbil 2030" (9/9).
I Sverige kommer drygt en tredjedel av utsläppen från fossildrivna fordon, varav personbilar står för en stor del. Om alla personbilar skulle ersättas eller byggas om till elbilar till 2030 skulle vi eliminera dessa utsläpp.
En fråga som diskuteras är om det finns tillräckligt med el. Här sprider Correns ledare 9 september felaktiga påståenden att elen inte skulle räcka utan att kolla fakta.
Enligt statistiska centralbyrån fanns 2020 cirka 5 miljoner personbilar i Sverige som körde i genomsnitt 1 100 mil/år. I genomsnitt förbrukar en elbil 2 kWh per mil, vilket stämmer bra med min egen erfarenhet från 7 års elbilskörning.
Om alla dessa bilar skulle bytas till elbilar blir förbrukningen 11 miljarder kWh (11 TWh) per år. Om vi sedan besöker energimyndighetens webbsida kan vi konstatera att utbyggnaden av vindkraften bara ett enda år, 2021, ger 11 TWh tillskott, det vill säga hela behovet.
Ledarskribent klagar även på laddinfrastrukturen. Det är sant att den inte är tillräckligt bra men byggs ut i snabb takt och har blivit mycket bättre senaste åren. En viktig förbättring kommer snart när Teslas laddnätverk görs tillgängligt för alla elbilar.
Sverige har ett stort elöverskott som exporteras. Hur går detta ihop med mediarapporter om risk för elbrist på vissa platser? Problemet är inte brist på el, utan på kraftledningar till dessa områden.
Här kan nyare typer av elbilar i framtiden bidra till att lösa problemet genom att ladda när det är liten förbrukning och skicka ut el från sina batterier till elnätet när det är hög elförbrukning. Detta är ytterligare en positiv aspekt av elbilsrevolutionen.