Egna märken slår ut konkurrensen

Livsmedelskedjorna satsar på egna varumärken, vilket går ut över den fria konkurrensen, menar skribenten.

Livsmedelskedjorna satsar på egna varumärken, vilket går ut över den fria konkurrensen, menar skribenten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2018-11-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Någon som minns när Konsum (numera Coop) började med blåvita varor, blev ett ramaskri från de privata handlarna om öststatsfasoner.

Var inne på ”min” Ica-butik idag och märkte att nu är det inte många varor kvar som inte går under Icas egna märke.

Okej, tänker ni, vad gör det? Det är ju marknaden som styr.

Förvisso så, men i detta fall är det inte vi som konsumenter som har något att säga till om genom vad vi handlar, utan Ica väljer ut vilka som får ingå i deras eget märkes sortiment och vi får handla det utan att ha en aning om vilken leverantör som står bakom varan.

Detta system utarmar mångfalden av leverantörer och tar död på den fria konkurrens som varit. Handlaren förhandlar fram ett inköpspris som är mycket mycket lågt och då konkurreras andra leverantörer ut.

Sedan lägger de på en marginal som är mycket hög, vilket i slutändan gör att vi som kunder köper en billig vara alltför dyrt och handlaren tjänar ännu mera pengar.

Tyvärr har ju även övriga matkedjor hakat på denna trend och då har ju vår valfrihet som konsument minskat oerhört. Även leverantörer hamnar ju i en dålig sits, godkänn det låga inköpspriset eller bli utan en säljmöjlighet. Kanske något för Corren att granska?

Fria konkurrensen är död