Under vårterminen 2023 beslutade Folkungaskolan att göra om högstadiets klasser. De sammanhållna musikklasserna lades ner och elever från olika profiler och inriktningar blandades i sju olika parallellklasser.
Beslutet ledde till massiva protester med demonstrationer, namnlistor och en stor stödkonsert i Crusellhallen. Tidigare och nuvarande elever, föräldrar, lärare, kulturpersonligheter och lokala företagsledare uttryckte sin bestörtning över det beslut som skolledningen fattat. Den politiska ledningen var också tydlig med att man hade önskat en annan hantering av ärendet.
Skolan menar sig löpande ha utvärderat resultatet av förändringen och tycker sig ha sett en positiv utveckling. Det är inte en bild som vi delar. Utvärderingen baseras på allmänna trivselenkäter för högstadiet, men det har inte gjorts någon sammanhållen utvärdering av hur förändringen har påverkat undervisningen i profilämnena.
Det finns förstås det som fortfarande fungerar. Många av eleverna har funnit sig tillrätta socialt i sina nya klasser och anpassat sig till den nya verkligheten. Både elever och körlärare anstränger sig för att göra någonting bra och se de möjligheter som fortfarande står till buds. Folkungaskolan genomförde också i samverkan med vår förening en lyckad höstupptakt i form av en körhelg för körprofilens sjundeklassare för ökad sammanhållning och lärande.
För körprofilen har splittringen av de sammanhållna musikklasserna dock inneburit flera problem kopplat till schemaläggningen. Trots löften från skolledningen om bibehållen undervisningstid och antal undervisningstillfällen i körämnet, har man slagit samman flera körlektioner efter varandra i schemat och därmed minskat antalet undervisningstillfällen per vecka. En annan konsekvens är att körprofileleverna inte längre har den ordinarie musikundervisningen tillsammans. Inför senaste luciakonserterna i domkyrkan hade dessutom prov i andra ämnen lagts in i schemat på repetitionsdagarna, och vissa elever fick ogiltig frånvaro från ordinarie lektioner för att de närvarade på repetitionsdagarna.
Omorganisationen har också gett negativa effekter för stadens kulturliv, då skolan har annonserat att traditionen med luciatåg på arbetsplatser i Linköping inte längre går att genomföra. Det säger sig självt att logistiken kring att samordna konserter och luciatåg kraftigt försvåras av att eleverna är splittrade i olika klasser och undervisningsgrupper.
Vi efterlyser nu att Folkungaskolan gör en seriös utvärdering av de effekter som de blandade klasserna har haft på undervisning, schemaläggning, skolresultat och trivsel, såväl på hela högstadiet som på de enskilda profilerna.
Det är också angeläget att Folkungaskolans ledning tillsammans med körlärarna tar fram specifika mål och visioner för vad som ska uppnås i undervisningen i profilämnet och organisera verksamheten så att målen kan uppnås. Trivsel i skolan är verkligen viktig, men om man inte har fler mål och högre ambitioner med undervisningen än så, förminskar man både eleverna och den estetiska kunskapens värde.
Till sist vill vi också påpeka att det inte är för sent att återinföra sammanhållna musikklasser om man, liksom vi, skulle finna att det vore bättre för verksamheten.
Fotnot. Linköpings kommun har avböjt att kommentera insändaren.