Alla ska ha rätt till en trygg och säker skola

Gör man inget så sviker man elever, lärare, anställda och även de som utför våldet och stöket, menar insändarskribenten.

Det går inte att påstå att det fattas tid och pengar för att bedriva en verksamhet med trygg och säker arbetsmiljö för i slutänden så sparar man både tid och pengar genom effektivare verksamhet och undervisning samt mindre sjukskrivningar, menar insändarskribenten.

Det går inte att påstå att det fattas tid och pengar för att bedriva en verksamhet med trygg och säker arbetsmiljö för i slutänden så sparar man både tid och pengar genom effektivare verksamhet och undervisning samt mindre sjukskrivningar, menar insändarskribenten.

Foto: Jessicia Gow/TT

Insändare2022-12-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är pensionerad sedan flera år och har aldrig direkt arbetat med undervisning i skolan.
Jag har däremot under många år varit arbetsmiljö/skyddsombud och huvudskyddsombud på vår största läroanstalt i Östergötland. Jag är relativt väl bevandrad i arbetsmiljölagstiftning, skyddsverksamhet och egenkontroll av verksamhet.
Jag blir naturligtvis bestört när jag läser om miljön på våra läroanstalter. Fysiskt och psykiskt våld av elever mot andra elever, lärare och anställda. 
Jag ställer mig frågan: Fungerar det lagstadgade arbetsmiljöarbetet på dessa enheter? När någon utses till chef på någon enhet följer också ett personalansvar. Som chef skall du se till att ha en organisation som säkerställer en god, trygg och säker arbetsmiljö. Det går inte att påstå att det fattas tid och pengar för att bedriva en verksamhet med trygg och säker arbetsmiljö för i slutänden så sparar man både tid och pengar genom effektivare verksamhet och undervisning samt mindre sjukskrivningar. 


Att oönskade händelser sker kan man inte göra något åt men man måste ha verktyg för att samma sak inte händer igen. Om man genom anställning har ett uppdrag att utföra till exempel undervisning i en klass ska man ha verktyg för att kunna utföra undervisningen på ett arbetsmiljömässigt tryggt och säkert sätt. Detta gäller oavsett nivå på utbildning. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljölagstiftningen följs och att det mynnar ut i en trygg och säker arbetsmiljö för alla.
Skapar man en skyddsorganisation som följer givna riktlinjer med skyddsombud, skyddsronder, utbildningar av skyddsombud och även chefer och framför allt egenkontroller/skyddsronder för att kartlägga arbetsplatsen när det gäller den fysiska och psykiska arbetsmiljön så är man en bra bit på väg. Gör man inget så sviker man elever, lärare, anställda och även de som utför våldet och stöket.
Här kunde ju min artikel sluta men det gör den inte. Jag har ett förslag.
Jag tycker att det saknas en väsentlig del i den uppkomna situationen.
Ett avtal/överenskommelse mellan Skolan – Läraren/Anställde – Eleven – Vårdnadshavaren.
Grundavtalet skall komma från Skolverket. I avtalet skall det ges direktiv om samarbetet mellan Skolan – Läraren/Anställde – Eleven – Vårdnadshavaren. Grunden i avtalet skall vara: Etik. Moral, Bemötande, Trygghet, Närvaro, Uppföljning och Åtgärder.
Det ska finnas plats för tillägg för både kommun och enskilda skolor.
Alla incidenter/avvikelser i verksamheten, av en viss dignitet, rapporteras. 

Månadsvis checkas rapporterna av. Vid behov kallas vårdnadshavare och elev till möte. Avsikten med dessa möten skall vara att grunden till problemen diskuteras och tar ett gemensamt beslut om en fortsättning som gör att liknande händelser inte upprepas.
Om elev/vårdnadshavare inte visar acceptans av problemet kan skolan bryta avtalet och eleven slussas till annan enhet. Denna enhet skall ha 25 procent ”motivation” i utbildningsplanen. Där förklarar man samhällets uppbyggnad, rättigheter och skyldigheter samt ”Vad händer sen”. Man kan även ha studiebesök hos kriminalvården och polisen.
Stökiga och omotiverade elever hamnar lätt i utanförskap och då är det bra att ta itu med problem så tidigt som möjligt. Man måste synliggöra de problem som finns och göra allt för att tillsammans lösa dessa.
Alla har rätt till en god, trygg och säker arbetsmiljö! Det gäller både elever, lärare och anställda.
Det är ni värda.