Svar på "Är jag korkad – vad är fördelen med separerade fakturor?" (8/11):
Hur kan det komma sig att Tekniska verken och Bixia har blivit ovänner? Är det personligt mellan några högt uppsatta chefer eller är verkligen företagen så arga på varandra så de inte kan samarbeta längre?
Om Bixia tillfrågas så svarar de med ett inarbetat svar som de är "tvungna" att återge till oss kunder. I stället för att kundtjänst sitter och läser något innantill (som inte är sant), så kunde de väl helt enkelt säga något i stil med "Vi har blivit beordrade att inte svara, tack och adjö". Det skulle spara mycket tid (och pengar).
Det märkligaste är att de lagt ut fakturajobbet på ett annat företag, ett företag som inte samarbetar med svenska banker. Så nu kan vi inte få autogiro, så som var möjligt förut och så som andra företag kan. Mycket dåligt. Detta kan heller inte kundtjänst hjälpa till med. De har något liknande, men det kan bara aktiveras genom att inneha flera andra system och tjänster. Plus utföra handlingar som man inte skall göra, om man är rädd för virus och bedrägerier.
I Sverige har vi ett väl inarbetat system för hur vi betalar räkningar. Detta har fungerat bra i väldigt många år och det finns inga nackdelar med det. Varför måste Bixia kräva att vi som kunder måste ha flera system och tjänster som kostar pengar och kräver kunskaper i hur de används? Andra företag gör som det alltid gjorts i Sverige och det fungerar jättebra. Vi kunder vet hur vi skall göra, även pensionärer. Bixias timing för detta klanderi är extremt dåligt i och med världsläget just nu och extra höga priser. Inte undra på att kunder och även Bixias kundtjänst är upprörd. Stackars personal på Bixia.
Detta med flera fakturor gör det tyvärr ännu svårare att ha koll på vad vi kunder betalar för elen. Ännu fler kommer nu inte klara av att räkna fram det. Det är tyvärr så att många inte har det så lätt för matematik, hitta och förstå siffror. Nu blir det ännu svårare.