Svar på ledaren "Så går höghastighetsbanorna ut över resten av landet" (14/12):
Jag håller med Åkerman om att det är beklagligt att utbyggnaden av höghastighetsjärnvägar tränger undan underhåll och utbyggnad av vägnätet framöver. Faktum är att motorvägsprojektet "E4 Förbifart Stockholm", för cirka 40 miljarder kronor, också riskerar att skjuta andra angelägna vägprojekt på framtiden. Ett exempel är den svårt olycksdrabbade sträckan på E4 Kongberget–Gnarp. Förbifarten finansieras dock delvis av trängselavgifter.
Vad gäller utbyggnaden av E20 i Västra Götalands län blir den dessvärre inte fullt så glädjande som ledaren gör gällande. Enligt hemsidan http://www.trafikverket.se planeras 2+2-sträckor varvas med 1+1-sträckor, visserligen mötesfria. Dessutom lär fartgränsen inte bli högre än 100 km/tim, utom på några enstaka redan färdigställda motorvägssträckor; några ytterligare fullskaliga sådana planeras inte nu.