Endast 28 procent av nyregistrerade är elbilar

Att sätta nytillverkade fossilbilar på våra vägar är att göra oss alla en otjänst, menar insändarskribenten.

Under augusti registrerades drygt 20 000 personbilar. Endast 28 procent av dessa är rena elbilar, medan resten utgörs av förbränningsbilar inklusive laddhybrider, enligt en ny sammanställning.

Under augusti registrerades drygt 20 000 personbilar. Endast 28 procent av dessa är rena elbilar, medan resten utgörs av förbränningsbilar inklusive laddhybrider, enligt en ny sammanställning.

Foto: Edvin Högdal

Insändare2022-09-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje månad sammanställer branschorganisationen Mobility Sweden statistik över antalet nyregistrerade bilar. Statistiken för augusti är dyster läsning för den som vill att samhället kraftsamlar för att hålla tillbaka planetens uppvärmning. Under månaden registrerades drygt 20 000 personbilar. Endast 28 procent av dessa är rena elbilar, medan resten utgörs av förbränningsbilar inklusive laddhybrider. 

Att sätta nytillverkade fossilbilar på våra vägar är att göra oss alla en otjänst. Bilen kan förväntas rulla i många år och släppa ut koldioxid. Visst kan det bli mer och mer biobränslen med tiden, men det dröjer tills allt bränsle är förnybart. Dessutom är mängden biobränsle som kan produceras på ett hållbart sätt begränsad. Det gör mer nytta i traktorer och andra maskiner som är svårare att elektrifiera. Och hur blir andrahandsvärdet på en bil som inte går att köra på el?

Bättre då att den som behöver ha en bil, men inte har råd med elbil (eller biogasbil) håller liv i sin gamla bil ett par år till i väntan på att utbudet av elbilar har ökat och priserna gått ner. 

Kanske är det en sådan avvaktande hållning som går att skönja i nybilsstatistiken? Antalet nyregistrerade bilar har gått ner. Mobility Sweden tolkar det som ett resultat av störningar i de globala leverantörskedjorna. Men kanske de potentiella bilköparna tänker mer långsiktigt?