Det går att bygga billigare stambanor

Det behövs nya stambanor för att korta restiderna och öka transportkapaciteten. Att bara underhålla befintliga banor är en för låg ambitionsnivå.

Linköping och andra kommuners förslag på ny stationer gör nya stambanor till en utopi, menar insändarskribenten.

Linköping och andra kommuners förslag på ny stationer gör nya stambanor till en utopi, menar insändarskribenten.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX/TT

Insändare2021-01-26 07:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Tunneldrömmar fortsätter hota Ostlänken” (19/1).

Det alternativ till nya stambanor som Trafikverket hittills har presenterat är för dyra. Det går att bygga billigare. Linköping och andra kommuners förslag på ny stationer gör nya stambanor till en utopi.

För Linköping är en station i marknivå det enda realistiska. Nuvarande station går att bygga ut för att klara Ostlänkens trafik, men inte för att klara trafiken vid en fortsatt utbyggnad söderut. Det blir på sikt dubbla investeringar.

Ett alternativ som inte är utrett är ett stationsläge på Kallerstadsområdet mellan Vigfastrondellen och Gumpekullavägen norr om Åsbjörnsgatan. 

Banan går sedan tätt förbi södra delen av Nykvarnsholmen och ansluter till befintliga spår vid Steningeviadukten. Jämfört men tunnelalternativet blir inte restiden längre. Det tar tid att ta sig 50 meter ner till den stationen.