Det hävdar OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher, som är ansvarig för Pisamätningarna.
Skolverket har länge framhållit vikten av likvärdiga undervisningsförhållanden i svenska skolor. Svenska femtonåringars resultat i den senaste Pisa-undersökningen visar på allt annat än likvärdighet. Kunskapsklyftan mellan femtonåringarna har vidgats, vad gäller läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Även om resultatet är ett lyft för svenskfödda ungdomar som valt rätt föräldrar.
“Pisachefen” anser att många nyanlända innebär en massiv utmaning för den svenska skolan. Under 2015 kom det 70 000 barn på flykt till Sverige. Han betonar att Sverige hade ett starkt engagemang för att förse barn från olika bakgrunder med bred och högkvalitativ utbildning.
Erfarenheten av att ta emot nyanlända kan bli en styrka, men på kort sikt kan de nya eleverna försämra Pisa-rankingen. Nu anser OECD:s utbildningschef att den svenska skolan utvecklats åt fel håll. Det fria skolvalet har förvandlat utbildning till en handelsvara.
Läraryrket har devalverats och klyftorna mellan eleverna ökat. Klyftor, som har att göra med skolsegregation. Elever med välutbildade föräldrar söker sig till de bästa skolorna liksom många av de bästa lärarna. Nu måste Skolverket kavla upp ärmarna, få slut på skolsegregationen och skapa likvärdiga skolor i hela landet.
Det mest glädjande med Pisa-resultaten från mätningen 2018 är, att elever lärare och övrig skolpersonal jobbat framgångsrikt på att förbättra sina resultat. Nu är våra femtonåringar åter över snittet i OECD.
Claes Thulin