Dags att dra igång utbyggnaden av snabbtågen

Det man idag säger om Ostlänken, att den skulle vara olönsam, sa man om Göta Kanal, menar skribenten.

Tänk om alla framåtsträvande krafter genom historien varit lika kortsiktiga, och rent av fega, så hade vi stått kvar och stampat i medeltiden, menar skribenten.

Tänk om alla framåtsträvande krafter genom historien varit lika kortsiktiga, och rent av fega, så hade vi stått kvar och stampat i medeltiden, menar skribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2020-11-05 06:47
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I senaste numret av Teknikhistoria kan man, i reportaget om tåget X2000 som nu i höst fyller 30 år, läsa följande: ”Nej det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga ny järnväg med högre hastighet än 130 km/tim.Slutsatserna från den statliga utredningen som genomfördes 1969 kunde ha blivit en effektiv bromskloss för planen om svenska snabbtåg”.

Men lyckligtvis fanns det motkrafter som direkt satte igång att utveckla X2000 som på sin tid vid premiären för 30 år sedan var internationellt uppmärksammad för sin futuristiska teknik. Nu kämpar vi sedan 30 år tillbaka med att ta nästa steg, men fega politiker går bara så långt att man bygger några nya spår med tidig 1900-tals teknik. 

Tänk om alla framåtsträvande krafter genom historien varit lika kortsiktiga, och rent av fega, så hade vi stått kvar och stampat i medeltiden. Det man idag säger om Ostlänken, att den skulle vara olönsam, sa man om Göta Kanal, stambanorna under 1800-talets mitt, vattenkraften, mobilnäten och en massa andra infrastrukturella satsningar som ett modernt samhälle inte kan vara utan, men som tur var fanns det folk med framtidsvyer. 

Nu är det dags att dra igång utbyggnaden av snabbtågen så att vi kan resa bekvämt inom hela landet utan att behöva ge oss upp i luften. Att invänta elflygplan som kan tillryggalägga längre sträckor än 40 mil och med fler passagerare än 15 stycken är en utopi. I varje fall inte ekonomiskt försvarbart inom detta sekel. 

Se där, nu är det jag själv som inte tror på elflygets välsignelse. Men kan man räkna så inser man att ersätta en Jumbojets jetmotorer med eldrivna propellrar faller på sin orimlighet. Bara batterierna kommer att väga minst 1 000 ton.