Dags att årstidsanpassa hastigheten på vägarna

Det har länge förvånat mig mycket att anpassning av hastighet under vintermånader med nederbörd, halka och dålig sikt knappast existerar, bara som en text i lagen.

Än mer märklig är säkerhetstänket på 2+1-vägar där det sällan går att använda helljus och man bländas av mötande trafik, menar insändarskribenten.

Än mer märklig är säkerhetstänket på 2+1-vägar där det sällan går att använda helljus och man bländas av mötande trafik, menar insändarskribenten.

Foto: Mikael Svensson/arkiv

Insändare2021-05-06 08:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På sommaren känns kanske en 80-väg som omotiverat låg fart när sikten är 200–300 meter, ibland åt alla håll. Men vid mörker, nederbörd och dåligt plogad väg är hastighetsbegränsningen också 80.

Att minska olyckor handlar ju om att anpassa farten och vara koncentrerad på att framföra fordonet, varför har vi då inte en årstidsanpassad hastighet på vägarna?

Det skulle säkerligen minska olyckorna om differentierad fart infördes och vi skulle kunna skippa dubbdäck på personbilar och lättare transportfordon.

Det verkar blivit vanligare under senaste 5–8 åren att fler använder dubbdäck. Många bilförare har en övertro på dubbdäck istället för att köra efter väder/årstid.

Dubbdäck har sämre bromsförmåga på bar asfalt och ganska låg verkan i slaskväder. De fungerar bäst på glansis, vilket inte så vanligt i södra Sverige.

Lika dåligt är att köra med friktionsdäck på sommaren, då de blir för mjuka med dålig bromsverkan. Så varför är det tillåtet?

En lag om krav på vinterdäck på tunga fordon är väl självklar, även för bilar från andra länder. I grannländerna är det krav på snökedjor vid isiga vägar.

Det har diskuterats i årtionden om dubbdäck som river upp asfalten och skapar föroreningar i luften men inga åtgärder vidtas. 

Än mer märklig är säkerhetstänket på 2+1-vägar där tilllåten hastighet ofta är 100 km/tim. Långa raksträckor där det sällan går att använda helljus och man bländas av mötande trafik.

Nya vägskyltarna med högreflekterande yta bländar då man använder helljuset samtidigt som inget helljus räcker för att lysa upp de gråsvarta grusåsar utmed vägen.

Djur fastnar eller faller på grund av vajerräckena och blir påkörda.

Varför görs så lite kontroller av rattsurfande? Vid mörker syns tydligt på mötande fordon att förarens ansikte lyses upp av mobilen. Det kan knappast vara svårt att stoppa dem och beslagta körkortet.

Det skulle för miljön/trafiksäkerheten vara mycket lämpligt att åtgärda ovan nämnda moderna tokigheter.

Jag har haft körkort sedan 1983 och har inte halkat av vägen fast jag kör mycket på små vägar med dålig eller obefintlig snöröjning. Men så har jag lärt mig köra utan alla säkerhets system som finns på nyare bilar, vilka ibland skapar onödiga reaktioner. Påkörd bakifrån har jag dock blivit av en plogbil där föraren rattsurfade (innan lagen kom).