Chocken: Vår vän fastnade med armen i dörren – pendeln åkte iväg

Vi som kom med blev såklart chockade och undrade hur tåget kunde köra iväg utan att lokföraren eller tågvärden kollade att ingen stod kvar på perrongen som skulle åka med. Eller som i vårt fall – fastnade med armen i dörren, skriver en resenär.

Vi förväntar oss ett svar och kompensation från Östgötatrafiken för en mycket obehaglig upplevelse, skriver en resenär.

Vi förväntar oss ett svar och kompensation från Östgötatrafiken för en mycket obehaglig upplevelse, skriver en resenär.

Foto: Jasmine Hübinette

Insändare2024-12-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Torsdag 12 december var vi fyra vänner/pensionärer som skulle åka pendeln till Tranås från Linköping klockan 11.16. Vi väntade på perrongen utanför Espresso House och när tåget kom körde det väldigt långt fram innan det stannade. Två av oss sprang allt vad vi orkade och hann med tåget, men två av våra vänner kom inte med tåget. 

Vi gjorde allt vad vi kunde för att få upp dörrarna inifrån, och de andra försökte utifrån, men tåget åkte iväg. En av våra vänner satt fast med armen, men lyckades i sista stund komma loss från dörrarna.

Vi hann att tänka hur fruktansvärt illa det kunde ha gott om hon inte kommit loss.

Vi som kom med blev såklart chockade och undrade hur tåget kunde köra iväg utan att lokföraren eller tågvärden kollade att ingen stod kvar på perrongen som skulle åka med. Eller som i vårt fall – fastnade med armen i dörren?

Tågvärden kom förbi oss och vi berättade vår historia för henne. Hon tyckte att det lät som en obehaglig upplevelse för oss alla fyra. Hon visade en liten nödsignalknapp, men den såg vi inte under vår pressade situation.

Varför upplyser man inte på tavlan att pendeltåget stannar längre fram? Då hade vi kunnat vänta där och alla hade hunnit med tåget, då vi alla var på plats i god tid.

Våra vänner åkte med nästa tåg klockan 12.16, men vår träff hos en väninna i Tranås blev en timme försenad – och hon fick åka två gånger för att möta oss vid tåget.

Vi förväntar oss ett svar och kompensation från Östgötatrafiken för en mycket obehaglig upplevelse.

Ingrid

Svar från Östgötatrafiken:

Jag förstår att det måste ha varit en obehaglig upplevelse för er. Den händelse du beskriver låter inte alls bra och är inget som hör till vanligheterna. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.

Det kanske är en klen tröst i sammanhanget, men tågen är konstruerade så att om dörrarna inte kan stängas helt kan tågen heller inte köra. Det är tekniskt omöjligt. 

Tyvärr har vi inte fått gehör för vårt önskemål att tydliggöra var på perrongen Östgötapendeln stannar. Det är Trafikverket som äger och hanterar information och skyltning på perrongerna, det är inget vi råder över. Vi är tacksamma för den här typen av synpunkter, och kommer titta på om vi kan göra informationen tydligare på annat sätt.

Innan lokföraren åker från stationen görs en avgångsprocedur. Föraren tittar bland annat i backspeglarna och stänger sedan dörrarna. På en station som i Linköping, där det är många människor i rörelse, är det ibland svårt att veta vilka som springer till tåget eller till en buss i närheten. 

För att kunna utreda den här enskilda händelsen tillsammans med trafikföretaget som kör tågen så uppmanar vi den eller de av er som drabbades att ta kontakt med oss via formuläret på vår webb och ge oss mer detaljer om händelsen.

Än en gång vill jag beklaga det inträffade och hoppas kunna få ert förtroende igen i framtiden.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken