Svar på "Förskollärarens svar: Jag är så upprörd att jag blir illamående" (11/10), "Förskolläraren i Linköping har fått nog: Jag orkar inte mer” (14/10) och "Mamman: "Jag lämnar mitt barn hos okända människor på förskolan" (25/10):
Antalet barn i förskoleåldern blir färre och vi behöver anpassa verksamheten utifrån behoven som finns. Därför har vi redan minskat antalet förskolor. Vi behöver också arbeta annorlunda för att vi vill behålla medarbetare med rätt kompetens och utbildning. Det gör vi genom att minska andelen timvikarier och öka andelen tillsvidareanställda.
Vi vill ha en bemanning som är tillräcklig för att kortare frånvaro ska kunna hanteras, i stället för att behöva förlita oss på timvikarier. Om vi hade fortsatt organisera oss på samma sätt som tidigare och ersatt all frånvaro med timvikarier, hade vi behövt minska antalet tillsvidareanställda.
Det är också tydligt i Linköpings kommuns arbetsgivarpolicy att vi ska begränsa användningen av visstidsanställningar och timanställningar. Med fast anställd personal är det lättare att skapa trygghet mellan kollegor.
Genom att införa ett nytt sätt att arbeta med bemanning, som kallas samplanering, hjälps personal i varje förskoleområde åt när någon är borta. Alla förskolor får med andra ord hjälp från en annan förskola i samma förskoleområde när en ordinarie kollega är borta. Det handlar om att lösa frånvaro upp till två veckor. På så sätt ser vi till att vår verksamhet är hållbar, kvalitativ och att den står redo att möta framtida behov.
Vi förstår att förändringar inom förskolan väcker många känslor och kan skapa oro.
Det nya sättet att arbeta med bemanning som införts under det senaste året följs nu upp. Vi lyssnar in hur alla medarbetare tycker att det har fungerat och behöver göra justeringar och fortsätta anpassa framåt för att hitta ett hållbart sätt att jobba. Arbetsmiljön för våra medarbetare i förskolan är inte där vi vill att den ska vara.
För att förbättra arbetsmiljön gör vi olika åtgärder, till exempel gemensam kompetensutveckling för alla medarbetare utifrån uppdrag. Vi inför planeringstid för förskollärare. Medarbetare som behöver förbättra sina språkkunskaper i svenska språket får också stöd i det.
Vi tar synpunkter på allvar och är lyhörda för de utmaningar som förskolan har och står inför. Genom att hålla en öppen dialog och arbeta nära tillsammans är vi ändå övertygade om att vi kan skapa en trygg, utvecklande och hållbar förskola.