Byte av utförare ska förberedas väl

Social- och omsorgsnämndens ordförande Annika Krutzén (M) svarar på en tidigare insändare.

Social- och omsorgsnämndens ordförande Annika Krutzén (M) svarar på en tidigare insändare.

Foto: Mikael Svensson

Insändare2019-02-22 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Upphandling sätter tillvaron på spel", 15/2.

Jag vill börja med att tacka Ragnar Furenhed för insändaren och även den skrivelse som jag har fått.

Jag har full förståelse för att ett utförarbyte kan orsaka frågeställningar och oro. Kommunen kommer dock alltid göra sitt yttersta för att en övergång till ny utförare ska påverka de boende i så liten utsträckning som möjligt.

Vid en upphandling är det inte enbart lägsta pris som avgör valet av utförare utan först måste anbudsgivaren uppfylla alla krav som ställs, och det är omfattande krav. Därefter tittar man på om anbudsangivaren har lovat något extra på de utvärderingskriterier som finns. När upphandlingen sedan är genomförd erbjuds alltid befintlig personal att gå över till den nya utföraren. Vid början av en upphandling uppmanas också utförare att informera boende och gode män om avtalstidens längd och när det är dags för en ny upphandling.

I detta fall har en inbjudan till informationsmöte skickats ut där de viktigaste kraven i förfrågningsunderlaget samt generell information om just denna upphandling kommer att förmedlas. På detta möte kommer den nya utföraren att närvara, och presentera sig och svara på frågor, och även nuvarande utförare kommer att delta.

Det är glädjande att läsa att ni har uppskattat denna gruppbostad och att er dotter har trivts så bra. Vår ambition är att kvaliteten även fortsättningsvis ska vara hög.

Annika Krutzén (M)

kommunalråd

ordförande social- och omsorgsnämnden