Bygg ingen ny järnvägsstation

Vill man göra en uppdatering av nuvarande järnvägsstation kan man med fördel bygga en inglasad vänthall ovanför spåren som sammanbinder de olika perrongerna, menar insändarskribenten.

Ostlänken kan vika av i höjd med flygplatsen för de tåg som kör 250 km/h, menar insändarskribenten.

Ostlänken kan vika av i höjd med flygplatsen för de tåg som kör 250 km/h, menar insändarskribenten.

Foto: Dennis Petersson

Insändare2024-10-30 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det behövs ingen ny järnvägsstation i Linköping. Den nuvarande har sex spår. Ostlänken kan vika av i höjd med flygplatsen för de tåg som kör 250 km/h.

Fördelar: 

1. Man slipper riva en massa hus och industrier.

2. Stångådalsbanan kan ansluta precis som nu.

3. Man slipper bygga nya broar som förfular Stångåmiljön.

4. Man sparar flera miljarder av skattekronor.

5. Restiden minskar då man slipper de kurvor som krävs om man ska följa den korridor som nu har föreslagits.

6. Den nuvarande stationen ligger närmare city än den tilltänkta i Steninge.

7. Utsikten genom Järnvägsavenyn kommer även i framtiden att vara ett vackert fungerande stationshus med tradition.

Vill man göra en uppdatering av nuvarande järnvägsstation kan man med fördel bygga en inglasad vänthall ovanför spåren som sammanbinder de olika perrongerna. Detta skulle vara mycket trevligare än de otrygga tunnlar som nu finns under spåren.