Att lägga ner Bromma flygplats och göra Arlanda till ett nav för både inrikesflyg och utrikesflyg vore klokt. Bromma flygplats tar upp mark som går att använda till bostäder. Linköping och Norrköping bör låta sig inspireras och lägga ner sina båda stadsnära flygplatser.
Genom att lägga ner flygplatserna frigörs mark, och det blir möjligt att bygga mer på höjden utan flygplats i närheten. Bullerkurvor är ett bygghinder som man också slipper.
Istället bör en ny flygplats byggas som täcker både Linköpings och Norrköpings behov, belägen mellan städerna nära E4.
Att bygga ny flygplats är billigt jämfört med Ostlänken, och bör ingå i en nationell framtida infrastrukturplan. Framtidens elflyg blir även betydligt renare än dagens.
Det är inte rimligt att åka tåg långt ner i Sydeuropa eftersom det tar minst tio timmar även med eventuella höghastighetståg. Även nattåg tar lång tid och alla kan inte sova på ett skakigt tåg. Istället för att vakna upp utvilad är risken att man vaknar upp trött och får sin weekendresa eller affärsresa förstörd. Usch.
Fler direktlinjer med flyg är även bättre för miljön än transferflyg till större flygplatser (som Kastrup), för det går åt mycket energi vid start och landning. Direktflyg minskar antalet starter.
En enda stor flygplats som Linköpings och Norrköpings kommuner samfinansierar och delar på utgifterna för vad gäller drift och underhåll är billigare på grund av samfinansieringen, och därför bättre vad gäller att hantera skattebetalarnas pengar.
En stor flygplats (istället för två små) har större möjligheter att slippa gå med underskott.
Men kanske ännu bättre är att en sådan flygplats skulle kunna få fler reguljära flyg, direkttrafik ut i världen. Tänk er att kunna flyga direkt från Östergötland International Airport till Paris eller London.
Linköping och Norrköping är tillsammans nästan lika stora som Malmö och Malmö har en egen flygplats med betydligt fler flyglinjer ut i Europa (innan pandemin).
I Malmös fall finns dessutom en jättestor flygplats mindre än fem mil bort i form av Kastrup medan avståndet från Linköping till Arlanda mer än 20 mil.
Linköping och Norrköping skulle kunna frigöra värdefull mark genom att lägga ner båda de befintliga flygplatserna, och människor i Östergötland skulle få fler direktlinjer ut i Europa. Dags att kommunpolitikerna i kommunerna inleder samtal om att utreda en gemensam flygplats.