Bussföraren varnar: "Kaos vid resecentrum – bussarna krockar"

Den situation som råder på Linköpings resecentrum är kaotisk. Minst sagt. Under rusningstid är det inte fråga om, utan tyvärr när den första allvarliga olyckan är framme, skriver en bussförare i Linköping.

Vad beror då detta kaos på? Ganska enkelt svar: Östgötatrafiken har släppt på alldeles för många linjer/bussar på alldeles för få hållplatser och alldeles för trångt utrymme, skriver en bussförare.

Vad beror då detta kaos på? Ganska enkelt svar: Östgötatrafiken har släppt på alldeles för många linjer/bussar på alldeles för få hållplatser och alldeles för trångt utrymme, skriver en bussförare.

Foto: Åke Alvin

Insändare2024-10-22 11:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sammanstötningar/krockar mellan bussar är redan förekommande, alltför ofta.

Störst är detta kaos på hållplatserna C1, C2 och C3. Men under högtrafik är hela resecentrum ett "slagfält". 

Bussförarna hos Östgötatrafiken (körs av Nobina) kör efter något som på internt språk kallas för omlopp. Spricker detta så kallade omlopp av någon anledning – och det finns många anledningar/orsaker under rusningstid – så är hela den tilltänkta cirkeln rubbad.

Exempel:

Två eller tre förare är några minuter (ofta mer) sena på sina omlopp. Följden blir att deras tilltänkta hållplatser är upptagna av annan trafik, vilket lämnar två alternativ kvar:

1. Stanna på "fel" hållplats, vilket omgående skapar kaos för bakomvarande trafik.

2. Stanna mitt på ett övergångsställe mellan hållplatserna – vilket skapar onödiga risker, visst obehag och förvirring hos passagerare. Men tyvärr saknas stundtals andra alternativ. 

Vad beror då detta kaos på? Ganska enkelt svar: Östgötatrafiken har släppt på alldeles för många linjer/bussar på alldeles för få hållplatser och alldeles för trångt utrymme.

Att man dessutom släppt på aktörer från andra län och städer i denna komprimerade "sardinburk" gör inte saken bättre. Tvärtom. 

Åtgärd för detta problem? Det är upp till Östgötatrafiken. Men en sak är säker, görs inget så kommer olyckan att vara framme. Förr eller senare. Olyckligtvis så tror jag i detta fall på förr.

Det finns ett mycket frekvent upprepat mantra inom Östgötatrafiken och Nobina som lyder "säkerheten först". Eller?

Fotnot. Corren har erbjudit Östgötatrafiken möjlighet att svara.