Bussbolagens ansvar att ordna en fjärrbussterminal

För att klara miljökraven måste trafik flyttas från landsväg till järnväg. Det är alltså ingen vidare framtid för fjärrbusstrafik, menar insändarskribenten.

I bussen sitter man bältad, på tåget kan man röra sig, gå till bistron (snabbtåget) och fika, menar insändarskribenten.

I bussen sitter man bältad, på tåget kan man röra sig, gå till bistron (snabbtåget) och fika, menar insändarskribenten.

Foto: Marie Kerrolf

Insändare2022-07-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "När får vi en vettig lösning vid fjärrbussarna?" (28/6):

Det har sagts några gånger i Correns insändarspalt att Linköpings kommun borde fixa en bättre fjärrbussterminal. Varför det? En sådan bör väl ligga på bussbolagens ansvar, de som man betalar biljetten till? 

Fast frågan är: varför åka fjärrbuss? Jag, glad pensionär, kollar närmaste förbindelser till Stockholm med buss: Flixbuss, restid 2 tim 55 min, 299 kronor, Bus4you, 2 tim 35 min, 149 kronor, och sedan med tåg: SJ dubbeldäckare 1 tim 52 min, 166 kronor, SJ snabbtåg 1 tim 40 min, 225 kronor. I bussen sitter man bältad, på tåget kan man röra sig, gå till bistron (snabbtåget) och fika. Bussen måste stanna om någon ska på mini-toan, på tåget finns handikapp-/stor toa.

Fast och framför allt: För att klara miljökraven och för att ta vara på vår energi så effektivt som möjligt måste trafik flyttas från landsväg till järnväg, i första hand där det redan finns järnvägsspår. Det är alltså ingen vidare framtid för fjärrbusstrafik. 

Järnvägen har dessutom utvecklingspotential. Om Trafikverket löser in Arlandabanan blir varje biljett till eller från Arlanda 120 kronor billigare. Direkta tåg Östergötland–Göteborg kan en tågoperatör starta i morgon (eller i alla fall till jul). Ostlänken kommer att korta restider än mer. Och så vidare.