Bussbolagens ansvar att ordna en fjärrbussterminal

För att klara miljökraven måste trafik flyttas från landsväg till järnväg. Det är alltså ingen vidare framtid för fjärrbusstrafik, menar insändarskribenten.

Insändare 1 juli 2022 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "När får vi en vettig lösning vid fjärrbussarna?" (28/6):

Det har sagts några gånger i Correns insändarspalt att Linköpings kommun borde fixa en bättre fjärrbussterminal. Varför det? En sådan bör väl ligga på bussbolagens ansvar, de som man betalar biljetten till? 

Fast frågan är: varför åka fjärrbuss? Jag, glad pensionär, kollar närmaste förbindelser till Stockholm med buss: Flixbuss, restid 2 tim 55 min, 299 kronor, Bus4you, 2 tim 35 min, 149 kronor, och sedan med tåg: SJ dubbeldäckare 1 tim 52 min, 166 kronor, SJ snabbtåg 1 tim 40 min, 225 kronor. I bussen sitter man bältad, på tåget kan man röra sig, gå till bistron (snabbtåget) och fika. Bussen måste stanna om någon ska på mini-toan, på tåget finns handikapp-/stor toa.

 

Fast och framför allt: För att klara miljökraven och för att ta vara på vår energi så effektivt som möjligt måste trafik flyttas från landsväg till järnväg, i första hand där det redan finns järnvägsspår. Det är alltså ingen vidare framtid för fjärrbusstrafik. 

Järnvägen har dessutom utvecklingspotential. Om Trafikverket löser in Arlandabanan blir varje biljett till eller från Arlanda 120 kronor billigare. Direkta tåg Östergötland–Göteborg kan en tågoperatör starta i morgon (eller i alla fall till jul). Ostlänken kommer att korta restider än mer. Och så vidare.


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Tågen rullar igen – men med längre restid och följdförseningar

Tågen rullar igen – men med längre restid och följdförseningar

Debatt: Bilismens nackdelar är inte bara avgaser

Bilismens nackdelar är inte bara avgaser

Plötsligt besked om banarbete skapar problem för östgötapendeln – tåg ställs in och turer flyttas

Plötsligt besked om banarbete skapar problem för östgötapendeln – tåg ställs in och turer flyttas

Hissansvariga företaget: "Inte bra, men det ska bli bättre"

Hissansvariga företaget: "Inte bra, men det ska bli bättre"

Insändare: Varför får vi ingen information om inställda tåg?

Varför får vi ingen information om inställda tåg?
Visa fler