Jag har nu upptäckt att det på Hemnet börjar utannonseras lägenheter på området Folkungavallen. När man då beskådar de animeringar av bostadshuset i korsningen Hamngatan/Lasarettsgatan blir man lite konfunderad av en förljugen verklighet.
Utformandet av Hamngatan liknar en tjusig boulevard. Även på kommunens hemsida avseende byggplaner och beskrivning av Folkungavallen är Hamngatan beskriven med; cykelbana på bägge sidor, trädplantering, samt tre eller fyra körfält. Hur är det tänkt att detta ska få plats utanför det gigantiska ”mobilitetshub” (parkeringshus) som nu håller på att färdigställas? Finns det någon som kan visa mig en realistisk plan för Hamngatan/Lasarettsgatan?
Om det ska byggas en skola på området vid Lasarettsgatan förutsätter detta ett fyra meter högt plank, hur tänker man då?
Trafiksituationen på Lasarettsgatan är ju redan i dag tidvis kaosartad eftersom bussarna har företräde ut från S:t Larsgatan. Vissa tider förekommer det bilkö från trafikljuset på Hamngatan till trafikljuset på S:t Larsgatan. Hur ska det bli med flera utfarter från det nya området, skjutsande till skolan, besök på simhallen, busslinjer med mera?
Jag anar ett kommande trafikkaos, ökade partikelhalter, det vill säga ökad miljöpåverkan. Och jag vill inte ha svar som att alla ska åka buss eller cykel. Bilen är och kommer att förbli huvudsakligt transportmedel till och från köpcentrum Tornby så länge man prioriterar detta framför en levande centrumhandel. Sen kommer givetvis drivmedlen att variera.
Men betänk att en elbil tar lika stor plats i anspråk, som en driven av bensin. Detta verkar vara ett bortglömt faktum när Linköpings kommun planerar trafik och vägnät.