Börja hyra ut cyklar igen – på nytt sätt

Satsningen på elcyklar som kommunen gjorde där man skulle kunna hyra en elcykel på en plats över dagen och sedan lämna den på en annan blev ingen succé. Men att just detta format inte fungerade är inte anledning att sluta hyra ut elcyklar helt.

Insändare 11 augusti 2022 12:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man borde istället satsa på en enklare modell, till exempel med namnet HYR EN HOJ, som främjar cyklande genom att hyra ut elcyklar eller vanliga cyklar på en eller två bestämda platser. Till exempel att elcyklar går att hyra vid tågstationen/resecentrum. Men också någonstans inne i innerstan nära Stora torget. Detta system bygger på att man hyr cykeln en bestämd tid (till exempel en vecka eller en månad) för att sedan lämna tillbaka den där man hyrde den.

Genom att hyra ut cyklar direkt vid tågstationen får många pendlare chansen att hyra en elcykel och sedan använda den i en vecka eller en månad för att sedan lämna tillbaka den när man har hyrt färdigt. Detta skulle göra resandet mer attraktivt eftersom man lätt skulle kunna hyra en cykel och åka på den sista vägen till jobbet, om man åker långfärdsbuss eller pendeltåg till tågstationen. Priset bör vara förmånligt och subventionerat. Genom reklam på cyklarna går det att pressa ner priset för att hyra ut cyklarna ännu mer. Detta främjar ju användandet av buss och tåg istället för bil. Det är något som borde ligga i alla kommunpolitikers och partiers intresse.

Dessutom är det perfekt för turister som anländer till staden med tåg och vill utforska staden på egen hand att hyra en cykel och ladda ner en enkel stadskarta till sina mobiler i en turist-app som även innehåller tips på platser att besöka (eller använda till exempel Google maps) istället för att krångla med busskort och stadsbussar som de inte är vana vid. Cykeluthyrning skulle alltså även kunna gynna Linköping ur ett turistperspektiv.

För att minska risken för stölder bör cyklarna förvaras i ett förråd nattetid så att de inte blir stulna. Och för att minska kostnaderna för uthyrning skulle till exempel Östgötatrafiken som redan har ett kontor vid tågstationen kunna få i uppdrag att hyra ut cyklarna. De skulle nog kunna klara av det med nuvarande personal så det skulle nästan inte bli någon ytterligare utgift alls. Eller så skulle Pressbyrån eller annan privat aktör kunna hyra ut cyklarna och få en provision per uthyrd cykel, precis som att en del butiker och tobaksaffärer i stan säljer busskort.

Självklart ska det finnas ett utbud av olika slags cyklar som passar olika människor utifrån olika ålder, längd, vikt med mera.

Cykeluthyrning bör vara en naturlig del av Linköpings kollektivtrafik.
 


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa