Denna gata är en av de mest trafikerade i samhället. Det har flyttat hit nya barnfamiljer som är besvärade av trafiken. Kommunen hänvisar till att det är polisen som skall kolla hastigheten. Men nu finns det ingen polis i Åtvid.
I dag är det 30 km/tim i övre delen förbi förskolan. Vid övergång till 50 km/tim ner mot centrum gasas det på, ibland till och med över 70. Vid trafik upp från samhället går det oftast fortare och 30-skylten spelar ingen större roll då.
Det är också förbjuden genomfart för tyngre lastbilar och bussar, men det sker dagligen, trots skyltar.
I över tio års tid har vi påpekat problemet. I somras bad vi om ett test med två mobila hinder under en månad för att se om man kunde få ner farten. Men det ville man inte. Kommunen har talat om en ny verksamhetsplan för trafiken. Den planen hörde vi om redan för tio år sedan.
För ett antal år sedan tog man bort trottoaren på ena sidan gatan. Eftersom det inte finns någon markering för övergångsställe innebär det att för att komma till andra sidans trottoar måste man snedda gatukorset.
Vi som bor på Östantorpsvägen ser med tillförsikt fram emot att kommunen vidtar åtgärder innan den nya planen verkställs. För det tar säkert lång tid innan den genomförs.
"Vi boende på Östantorsvägen"
Svar från Åtvidabergs kommun:
Tekniska förvaltningen och ordföranden i tekniska utskottet bemöter insändaren med följande förklaringar och viktiga aspekter: Även om mobila farthinder kan vara effektiva på kort sikt, medför deras användning praktiska utmaningar både för väghållare och trafikanter. Det krävs noggrant övervägande för att placera dem på rätt ställen, och de kräver löpande underhåll och övervakning.
Dessutom innebär installation och drift av mobila farthinder löpande kostnader, samtidigt som andra vägunderhållsåtgärder måste fungera effektivt. Arbetet med hastighetsöversynen har återupptagits, men tidigare politiska beslut har inneburit att vi avvaktade regeringens eventuella beslut om hastighetssänkning till 40 km/h.
Östantorpsvägen har låg trafikintensitet, och kommunen prioriterar åtgärder på vägar med högre trafikflöde, som Söderleden, Stenhusgatan och Järnvägsgatan. Vi anser inte att det råder brist på polisresurser i kommunen. Trots att polisstationen inte är bemannad dygnet runt, finns polisen regelbundet i kommunen och har varit närvarande på Östantorpsvägen för att övervaka hastighetsefterlevnad.
Slutligen är det upp till varje fordonsförare att anpassa sin hastighet och följa trafikreglerna – kommunens roll är inte att detaljstyra trafiken.
Tekniska förvaltningen och tekniska utskottets ordförande, Åtvidabergs kommun