Efter att en ganska lång tid hade gått sedan jag senast besökte I-huset i Tornby gjorde jag ett ”studiebesök” häromdagen. Mitt spontana intryck var då att stora ansträngningar har gjorts för att i olika avseenden skapa en för besökarna positiv upplevelse. Inredningar, ljussättning, mötesplatser och dekorationer av allehanda slag bidrog till detta.
Som boende i innerstaden framstod detta som en bjärt kontrast till åtminstone delar av stadskärnan och handeln där. Som exempel kan nämnas att fastighetsägare som får se sina butikslokaler lämnas, i vissa fall inte ens bryr sig om att släcka belysningen i den tomma lokalen. Eller att kanske göra en tillfällig skyltning som kan ge ett mera positivt intryck än vad ett stort tomt gapande fönster gör. Låter man dessutom en del av inredningen som hyllor, montrar och annat vara kvar – och inte heller den tidigare verksamhetens skyltar tas bort – bidrar ju detta till känslan av ett område som har ”övergivits” eller åtminstone är på väg att göra detta.
Det är inte svårt att hitta exempel på det jag beskriver ovan. Jag är inte närmare insatt i vilken roll det bolagiserade samarbetet i Linköpings City Samverkan spelar eller vilka ambitioner man har. Jag läser dock på hemsidan att man vill medverka till att ”stärka Linköpings citys position gentemot andra städer och externhandeln”. För mig som i stort sett dagligen rör mig i city framstår det mera som att man helt givit upp.
När jag läser vidare på den nämnda hemsidan och får veta att en medlemsundersökning för 2024 visar en stor och ökande nöjdhet bland de tillfrågade (bland annat arbetande och boende i stadskärnan, samt turister och besökare) får det mig att fundera över hur undersökningen gjorts.
Vore det inte möjlighet för de starka aktörer som det här är fråga om att med gemensamma krafter åstadkomma ett bättre resultat och att åtminstone uppvisa att man, och då inte bara i skrift, har ambitioner när det gäller Linköpings city – även om man har marknadskrafter som kanske drar åt ett annat håll.
Lite raljerande tänker jag för mig själv att detta med att delar av julbelysningen fortfarande finns kvar kanske ska ses som en tröst i det mörka.
Mikael S
Svar från Linköping City Samverkan:
Tack för att du delar med dig av dina tankar och input kring stadskärnans utveckling! Det stämmer att Linköping City Samverkan/Linköpings innersta arbetar med att tillsammans med våra ägare, medlemmar och partners skapa en stadskärna som många vill besöka. Vi arbetar även för att fler verksamheter ska etablera sig och vi vill även se fler som bor i och omkring vår stadskärna.
Jag börjar med lite fakta. Linköpings stadskärna står sig bättre än jämförbara stadskärnor enligt Cityindex, den visar också att vi har haft en starkare tillväxt än externhandeln i Linköping de senaste åren. Du frågar även hur våra mätningar är genomförda. ”På stan”-enkäten genomfördes av analysföretaget Webropol som samlade insikter från över 400 personer under tre dagar förra våren. Besökare som inte kommer från Linköping ger oss högst betyg, därefter boende i stadskärnan och boende utanför stadskärnan i fallande ordning. De inom åldersspannet 18–29 tycker det finns störst utvecklingspotential och kvinnor är generellt mer nöjda med stadskärnan än män.
Den andra mätningen du refererar till är vår medlemsundersökning som går ut till cirka 180 verksamheter en gång per år. Vi tar även in och analyserar andra mätningar som görs, bland annat SCB:s medborgarundersökning och Svenskt näringslivs, Lokalt företagsklimat. Vi jämför också vakansgrad över tid (lediga lokaler) och även där står sig Linköpings innerstad starkt jämfört med många andra jämförbara städer. Alla dessa analyser och mätningar ger oss värdefull input i arbetet för en ännu starkare och bättre stadskärna.
Med det sagt är vi långt ifrån nöjda, det kan bli ännu bättre. Vi vet att det krävs ständiga förbättringar såväl som i tillgänglighet, som hur rent och snyggt det är på våra gator. Hur butiker exponerar i skyltfönster och värdskapet i butik gör också skillnad för upplevelsen. Mörka platser som inte ger en god överblick upplevs otrygga och som du beskriver kan ett område kännas övergivet om det inte tas om hand.
En gemensam satsning som sker mellan stadens fastighetsägare, näringsliv och Linköpings kommun är Framtidens stadskärna. Det initiativet hanterar delar av de utvecklingsområden som du uppmärksammat och arbetas med för fullt. Ny sträckning för Sommargågata 2025, nya initiativ i vakanta lokaler, upprustade lekmiljöer, stråkutveckling och en permanent gågata är några projekt som kommer synas i vårt gemensamma vardagsrum.
Utöver det samarbetar vi med våra medlemmar och partners för att fylla stadskärnan med olika typer av aktiveringar och evenemang. Vi vill hela tiden bli bättre och välkomnar din feedback. Om du vill vara med i utvecklingsarbetet är du varmt välkommen att höra av dig.
Jessica Stille Törnqvist, vd Linköping City Samverkan AB