Ljungsbro och Berg är växande förorter med många pendlare som dagligen reser till och från Linköping. Trots detta är busstrafiken till och från Ljungsbro långt ifrån optimal. Många resenärer upplever att biljettpriserna är orimligt höga då trafiken klassas som landsortstrafik, trots att avståndet till Linköping är ungefär lika långt som till exempelvis Sturefors och Ekängen.
Det är orimligt att en enkelbiljett till Ljungsbro kostar 50 kronor medan en biljett till Sturefors kostar 35 kronor. Trots att avståndet är ungefär lika långt, klassas trafiken till Ljungsbro som landsortstrafik medan trafiken till exempelvis Sturefors och Ekängen tillhör stadszonen. Detta gör det ännu svårare för Ljungsbros/Bergs invånare att välja kollektivtrafiken framför bilen. Östgötatrafiken måste se över sina prissättningar och säkerställa att alla orter behandlas rättvist.
Ett förslag för att öka tillgängligheten och rättvisan är att skapa en stadsbusslinje som följer linje 523:s sträckning. Varannan tur går ut via Berg och varannan tur går ut via Brunnby. Detta skulle öka tillgängligheten för alla resenärer i Ljungsbro samt stärka tillgängligheten i Berg, vilket gör kollektivtrafiken mer attraktiv. Med cirka 8 500 invånare är Ljungsbro och Berg en av Linköpings största stadsdelar, och med flera planerade bostadsprojekt är det tydligt att behovet av förbättrad kollektivtrafik är stort.
För att ytterligare förbättra pendlingen bör även en expresslinje från Ljungsbro via riksväg 34 införas för en snabbare resa till och från Linköping. Detta skulle avsevärt minska restiden och göra kollektivtrafiken ännu mer attraktiv för pendlare.
Östgötatrafikens slogan är "Varje resa räknas", men det blir skevt när Ljungsbro och Berg bortprioriteras. En förbättrad busstrafik skulle inte bara gynna invånarna i Ljungsbro, utan även bidra till att minska biltrafiken på Bergsvägen som är väldigt hårt belastad.
Det är dags att Östgötatrafiken tar sitt ansvar och ser till att Ljungsbro och Berg får den kollektivtrafik som orten förtjänar.
"Skattebetalare i Ljungsbro"
Svar från Östgötatrafiken:
Tack för din insändare. Vi är angelägna om att erbjuda en så attraktiv kollektivtrafik som möjligt. Det innefattar förstås både trafikutbud och erbjudanden.
Kollektivtrafiken för Ljungsbros/Bergs invånare är väl utvecklad som det är i dag, med en buss varje kvart på de två linjerna 521 (via Blåsvädret) och 522 (via Berg). Dessutom finns linje 526 som går med turer morgon och eftermiddag från Ljungsbro via Riksväg 34 direkt till Mjärdevi, Linköpings universitet, Universitetssjukhuset och centrala Linköping.
Att etablera en ringlinje, tror vi inte är en bra lösning, då tidigare erfarenheter visat att det riskerar att bli otydligt för resenärerna. I stället har vi valt två olika linjer som går åt varsitt håll till Linköping och ger positiv effekt på resandet.
Gällande prissättning så har vi olika prisnivåer kopplat till stadszon, liten, mellan och stor zon samt län. Uppdelningen bygger på typ av trafik och avstånd från närliggande stad. Ekängen/Sturefors ligger inom stadszon utifrån avstånd till Linköping medan Ljungsbro/Berg ligger inom liten zon inklusive stadszon, vilket gör att priset blir olika.
Vi eftersträvar en så rättvis prissättning som möjligt men behöver förhålla oss till de beslut som regionfullmäktige tagit, då kollektivtrafiken i hög utsträckning finansieras av skattemedel. Hoppas att du känner att dina frågor är besvarade och att du vill fortsätta resa med oss.
Jimmy Johansson, trafikchef, Östgötatrafiken