Förr var jag stolt över Johannelund – nu skäms jag

Jag, och många med mig, vill inte ha det så här. Vi vill ha fina utegårdar, rent i trapphusen och ansvariga personer som man kan få tag på, skriver en hyresgäst i Stångåstaden.

Det är många boenden här som känner sig maktlösa. Det finns ingen på Stångåstaden som verkar bry sig om oss hyresgäster, skriver en boende.

Det är många boenden här som känner sig maktlösa. Det finns ingen på Stångåstaden som verkar bry sig om oss hyresgäster, skriver en boende.

Foto: Arkivbild

Insändare2024-06-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har återvänt till mitt tidigare bostadsområde, Johannelund. Jag flyttade tillbaka för sju år sedan. Då var Johannelund fortfarande ett område där man gärna ville bo. När enkäter från Stångåstaden skickades ut då fick de höga betyg av de boende och det kändes jättebra.

De senaste åren har allt blivit mycket, mycket sämre. Utemiljön sköts dåligt, trappstädningen är under all kritik. Den person som för något år sedan blev områdesansvarig går inte att få tag på vare sig per telefon, mejl eller via kundtjänst. Han har för mycket att göra, säger kundtjänst. Men vi är ju också kunder ...

Centrumet är skräpigt med bland annat fimpar slängda som ingen sopar upp. När det gäller trapphusstädningen, som inte sköttes, fick vi höra att det var för att rullatorer drog in smuts. Vi fick också höra att hela trapphuset skulle renskuras med maskin i mitten på januari (men de sa ju i och för sig inte vilket år). Det har inte skett.

Det är många boenden här som känner sig maktlösa. Det finns ingen på Stångåstaden som verkar bry sig om oss hyresgäster. När det gäller de som har hand om utemiljön, så stör de mest med bland annat sina lövblåsar som gör att man måste stänga alla fönster och de ställer till mer än vad de uträttar. 

Jag, och många med mig, vill inte ha det så här. Vi vill ha fina utegårdar, rent i trapphusen och ansvariga personer som man kan få tag på. Vi är ändå kunder till Stångåstaden, betalar vår hyra och skulle gärna vilja bo kvar i Johannelund, men hur länge orkar vi när ingen lyssnar?

Snälla Stångåstadens ledning, kan vi få tillbaka vårt fina Johannelund som vi en gång hade? Då sa jag med stolthet att jag bor i Johannelund. Nu skäms jag.

Ewa Berggren, hyresgäst hos Stångåstaden

Svar från Stångåstaden:

Låt mig börja med att uttrycka hur tråkigt och beklagligt det känns att du är missnöjd med oss på Stångåstaden. Att ha nöjda kunder och ta hand om våra hus, hem och kvarter är min främsta och viktigaste uppgift som förvaltningschef på Stångåstaden. Efter att du har läst vårt svar hoppas jag att du tar direktkontakt med mig, så vi kan ha en fortsatt dialog kring hur vi kan förbättra oss, både vad gäller skötseln i ditt område och vår kontakt och dialog med dig.

Rent generellt får vi på Stångåstaden höga kundnöjdhetssiffror vad gäller skötselfrågor. Sedan 2017 har vi haft en positiv trend kring skötselfrågor för hela Stångåstadens bestånd. Däremot såg vi, precis som du nämner, att upplevelsen kring rent och snyggt i trapphusen sjunkit i ditt område i senaste kundundersökningen. Detta jobbar vi tillsammans med våra entreprenörer för att förbättra. Det är våra hyresgästers synpunkter i vår årliga kundundersökning som ligger till grund för hur vi styr och förbättrar våra hus, gårdar och områden löpande. 

När det gäller kontaktvägar till oss på Stångåstaden så har vi fått till oss att flera i ditt område önskar en bättre dialog med oss som arbetar här. Vi ser nu över hur vi kan förbättra dialogen kring löpande ärenden i området och bli tydligare kring våra kontaktvägar.

Maria Garmert, förvaltningschef på Stångåstaden