För en tid sedan var jag på besök hos en klinik på US. Det är en klinik som ligger i topp inom regionen när det gäller kötider, varför klinikens personal bör ges förutsättningar att arbeta med vård och inte ledsagning.
Eftersom jag är blind kontaktade jag ledsagarservice för att få hjälp att komma till den aktuella kliniken. Vi bokade tid 30 minuter före min avtalade tid, allt för att vi skulle hinna med anmälan, betalning etcetera.
Jag tog mig till US och skulle där hitta entrédörren till Södra entrén. Regionen har verkligen lyckats med att bygga en hinderbana för oss synskadade. Staket, cykelparkeringar etcetera var något jag försökte orientera mig förbi. Det gick inget vidare, men plötsligt ropade någon mitt namn. Det var ledsagaren som sett mig och kom ut för att hjälpa till.
Sedan tog vi oss till automaten för kölappar och sedermera till kassan för att betala, vilket jag också fick hjälp med. Därefter gick vi utan problem till kliniken och jag fick sätta mig och vänta.
När besöket var över bad jag att få sitta på samma ställe där jag väntat. Jag hade kommit överens med ledsagaren om att jag skulle ringa när jag var klar. Ledsagaren hjälpte mig sedan att komma ner till entrén och hjälpte mig även att komma förbi hinderbanan utanför. Därifrån kunde jag sedan med lätthet ta mig hem.
Nu ska jag snart på återbesök och skulle vilja få några svar från de politiker som beslutat att lägga ner ledsagarservicen. Jag kommer att hitta till US-området. Hur ska jag sedan ta mig förbi hinderbanan och kunna ta mig till entrén?
Lyckas jag trots allt ta mig förbi hinderbanan och komma in genom entrén, hur ska jag då hitta automaten för nummerlappar? Lyckas jag på något sätt ta mig till automaten och få fram en kölapp, hur ska jag veta vilket nummer jag fått? Skulle jag lyckas ta reda på vilket nummer jag har, hur ska jag då veta var jag ska gå när de ropar upp mitt nummer tillsammans med ett kassanummer? Lyckas jag ta mig till rätt kassa, hur ska jag då kunna betala med en betalterminal som är helt slät och helt utan markeringar för olika siffror? Skulle jag ändå kunna betala är nästa utmaning att ta sig till kliniken.
Det lär finnas personer från Röda korset i entréhallen. Jag har dock ingen aning om hur jag får kontakt med de personerna. Dessutom kan de ju vara upptagna med annan ledsagning.
Skulle jag ändå få kontakt med någon från Röda korset är jag helt övertygad om att jag får bra hjälp med att komma till kliniken. När sedan besöket är klart undrar jag hur jag ska få kontakt med någon som kan hjälpa mig att komma ut från sjukhuset.
Jag vet även att vissa kliniker har obemannade receptioner med en pekskärm där patienten ska anmäla sig. Den anmälan är en förutsättning för att kliniken ska veta att patienten kommit. Hur ska jag, om och när jag behöver besöka en sådan klinik, kunna anmäla mig där?
"En blind person som önskar ta del av vår fina vård"
Svar från Region Östergötland:
Tack för din insändare och att du delar med dig av din upplevelse och de utmaningar du står inför när du besöker sjukhuset.
Jag vill inledningsvis vara tydlig med att den som har ett behov av ledsagning kommer få det tillgodosett. Ingen ska bli sittande i sjukhusets entré utan att kunna ta sig till den verksamhet de ska besöka. Rätten till ledsagning utgår från respektive huvudmans uppdrag och ansvar enligt LSS och Socialtjänstlagen. Av det du beskriver för din situation låter det som att du bör vara berättigad en ledsagning via kommunen som följer med dig hela vägen, från parkeringen till verksamheten.
I tillägg har Region Östergötland flera möjligheter till ledsagning för patienter som av olika skäl behöver det. Alla verksamheter inom hela Region Östergötland kan boka patienttransport via inre logistik – dygnet runt. Den patient som kommer till sjukhuset kan få hjälp att boka det i receptionen på dagtid. Vårdinrättningen avsätter i vissa fall själva personal för att hämta och lämna patienter. Dessutom finns frivilliga från Röda korset som hjälper till dagtid vid huvudentréerna. Patienten kan inte boka ledsagning hemifrån, men får hjälp så snart de kommer till sjukhuset. Denna modell är i linje med hur ledsagningsstöd fungerar på de flesta sjukhus i Sverige.
Andreas Westöö (L), 1:e vice ordförande i regionstyrelsen