Billigare att ta soporna på bussen

Hur kommer det sig att det är dyrare att transportera sopor än människor, funderar Nedeljko Malesevic.

Hur kommer det sig att det är dyrare att transportera sopor än människor, funderar Nedeljko Malesevic.

Foto: Fanny Miles

Insändare2019-02-05 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför är avfall så dyrt för hushållen? Det är billigare att man tar sitt eget avfall med sig och åker buss till Tekniska verken och lämnar soporna direkt. Det handlar inte om stora pengar, men samhället bör leva i en realitet, tycker jag.

Jag tar en villa i Linköping som exempel.

Årsavgift är 712 kr samt 2,55 kr/kg (priset sept 2018).

Om ett hushåll har till exempel 10 kg avfall för 2 veckor (avhämtningen är varannan vecka), kostar det 25,50 plus årsavgiften minst lika mycket räknat för 2 veckor. (Om man räknar årsavgiften per kilo så innebär det att 1 kg avfall kostar sammanlagt ca 5 kr/kg.).

Så mina 10 kg sopor (samlat för 2 veckor) kostar mig över 50 kr.

Har vi funderat på hur mycket vi betalar en bussbiljett per kilo? Den jämförelsen brukar man inte göra men i det här fallet är det ett bra exempel.

Att åka buss för en människa som är ca 80 kg, med rätt att ha med sig någon väska eller barn med barnvagn, blir ungefär 90–100 kg och den betalar 25 kr bussbiljett, det vill säga att åka buss kostar ca 25 öre/kg. Om man har månadskort blir det ytterligare billigare, ca 10–50 öre/kg.

Avfallstransport är 20 gånger dyrare än folktransport.

Dessutom behöver inte lastbilar ha mjuka stolar, värme och mycket annat som bussar får lägga pengar på. Om lastbilen kommer en timme senare det gör inget, bussen har fasta tider att följa.

Man kan fortsätta leka med ekonomi och jämföra vidare. Exporterar man vilken som helst produkt och transporterar till exempel till andra länder i Europa, brukar lastbilfrakten kosta mellan 1 kr och 3 kr/kg inklusive båt- och vägavgifter. Det kan bero på packningen, vikten eller något speciellt.

Enligt Budguiden.se till exempel 20 ton från Linköping till Berlin (Tyskland) kostar 1,5– 2 kr/kg. Eller från Linköping till Milano (Italien) kostar 2,5–3 kr/kg

Från Linköping (var som helst) till Tekniska verken kostar 5 kr/kg.

Jag tänker inte klaga på Tekniska verken. Det är ett bra företag, tycker jag. Kanske är monopol problemet. Har vi konkurrens när det gäller sopor?

Ska vi köpa den tjänsten av Östgötatrafiken och använda bussar för avfallstransport? Nej, jag skojar.

Men vi borde verkligen ta en titt på vad det är vi egentligen betalar för. Vad tycker ni andra?

Är dyrt skräp något vi ska stå ut med?

Nedeljko Malesevic

jobbar på Gårdshuset, Studieförbundet Bilda

Läs mer om