Jag kör 120 km/tim och blir nästan alltid omkörd

Man undrar ju när de lägger sig bakom och blinkar för fullt vart de tänkt att man ska ta vägen? En stor långtradare på höger sida och dike eller vägräcke på vänster sida. Ska man lyfta rakt upp, skriver en bilist.

Ja, var är övervakningen? Vi är många erfarna bilister som frågar sig hur det kan få fortgå, menar insändarskribenten.

Ja, var är övervakningen? Vi är många erfarna bilister som frågar sig hur det kan få fortgå, menar insändarskribenten.

Foto: Magnus Andersson/TT

Insändare2024-06-05 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Varför har inte polisen fler trafikövervakningar?" (4/6):

Läser vad "Rädd trafikant" skrivit och jag som pendlar på E4 – 15 mil varje arbetspass, 3–4 dagar i veckan – kan skriva under på det varje minut på vägen. 

Hastigheten ligger långt över tillåten i stort sett för de flesta bilarna som vistas på vägen. Själv har jag oftast kört 120 km/tim och blir förstås omkörd till 80–90 procent av all trafik. Ibland hinner man inte se vad det är för bil eller ens färg på bilen som kör om. 

De enda som inte kör om (oftast inte) är långtradarna som bildar kilometerlånga rader och ibland även i omkörningsfilen eftersom det tar 2 kilometer för dem att köra om varandra. Livsfarliga omkörningar, de blinkar ut och har troligtvis inte en fungerande backspegel! 

Värst av allt är de som kör om på höger sida när man själv ligger i omkörning av någon enstaka långtradare. Inte ovanligt utan händer nästan varje vecka. Man undrar ju när de lägger sig bakom och blinkar för fullt vart de tänkt att man ska ta vägen? En stor långtradare på höger sida och dike eller vägräcke på vänster sida. Ska man lyfta rakt upp?

Ja, var är övervakningen? Vi är många erfarna bilister som frågar sig hur det kan få fortgå. Tillåten hastighet som står på skyltarna på alla våra vägar är ju inte en rekommenderad hastighet utan just tillåten. Tror inte alla fortkörare som också kör mot rött eller mot enkelriktat på samma trafiklagstiftning? Dessutom ser man fler och fler som inte stannar vid stoppskylten. 

Skärpning trafikanter, ingen vill hamna i dödsolyckor. Du väljer inte själv vilka risker du ska utsätta andra för.