Svar på "Stora brister i nuvarande upplägg" (5/10):
Traditioner grundas på värderingar, inbjuder till delaktighet, inkludering och kontinuitet. Att just Socialdemokraterna är de i Linköping som vill förbjuda gymnasienollningen är ingen slump utan program. S:s idégrund är värdenihilism med objektiv samhällsnytta som ledstjärna, det vill säga "nytta" enligt S. Dessutom saknar båda S:s ledande företrädare grundläggande förståelse om frågan – antingen som utomsocknes eller utan bildningstradition, men säkert med andra goda kvaliteter. Ingen ifrågasätter väl att S tycker sig att vilja väl?
Min dotter har helt nyligen valt gymnasieskola och upplevt "inspark". I gymnasievalet var skillnaderna mellan skolorna tydliga. På Berzan är man välkommen att vara precis som man är, märkeskläder är inte allt och man får gärna "nörda" ner sig i något specialintresse – helst flera tillsammans i någon av skolans många föreningar.
Vem har skapat den skolanda som genomsyrar Berzan, tror du? Skolledningen? Socialdemokraterna? Eller eleverna själva genom levande traditioner? Eleverna, förstås. Och jag känner igen mig från 80/90-talets Berzan och Skändningskommittén som arbetade tätt med skolledning, faddrar och med utvärdering av nollningen hos förstaårsstudenterna, som dokumenterades och fördes över till nästa års kommitté. Så verkar det vara fortfarande. Andan som vilar på tradition lever vidare på Berzan.
Självklart måste nollningen vara lagom gränsöverskridande och spännande. Min dotter såg fram mot nollningen, hade jättekul så länge den pågick och var supernöjd med välkomnandet efteråt.
Fråga eleverna om nollningen är bra. I dag talas om att låta 16-åringar delta i allmänna val, men det ifrågasätts om 18-åringar kan välkomna sina nya skolkamrater enligt tradition. Det är ju helt befängt.
Belöna och uppmuntra de elever som engagerar sig för sina skolor och för att introducera nya elever till skolans normer och värderingar i levande tradition, som eleverna själva måste få utveckla och modernisera enligt gällande samhällsvärderingar allteftersom.
Jag var aldrig orolig för min dotter under nollningen. Tider, platser och aktiviteter var meddelade och försiggick under eftermiddagar och tidiga kvällar. Fylla och kränkningar lyste med sin frånvaro. Å andra sidan har jag låtit mina barn gå själva till skolan, korsa trafikerade vägar och leka fritt utomhus utan övervakning också.
Visa respekt; avgörande bör vara vad eleverna själva tycker om nollningen. Bevara levande traditioner.