Bensinen var inte billigare för 57 år sedan

Bensinkostnaden tog mer av timpenningen 1963 än den gör idag, menar insändarskribenten.

Bensinkostnaden tog mer av timpenningen 1963 än den gör idag, menar insändarskribenten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2020-01-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att bensinen idag kostar mycket pengar kan vi alla vara överens om – men är den dyr?
Politiker kastar det höga bensinpriset i ansiktet på varandra, man startar bensinuppror och så vidare.

Ett litet perspektiv på bensinpriset:
När jag började arbeta tidigt 1960-tal var jag anställd på en bensinmack. Då kostade en liter bensin Regular 87 oktan 0,63 kr/liter. 1963 var timlönen för en industriarbetare i snitt 7,89 kr/tim (enl Institutionen för ekonomi och samhälle). Disponibel inkomst blev med den då gällande skatten på cirka 22 procent = 6,15 kr/tim.

Jag köpte min första bil 1963, en VW 1200. Den drog vid blandad körning cirka 1 liter/mil. Jo, jag har körjournalerna kvar!
Idag (2019) är snittlönen för en metallarbetare i Östergötland (enl lonestatistik.se) 135 kr/tim vilket ger en disponibel inkomst med 25 procent i skatt = 101,25 kr/tim.
Jag har idag en VW Golf och den drar vid blandad körning 0,6 lit/mil av bensin som kostar cirka 16,00 kr/liter.

Om vi då räknar på bensinkostnad: Bilen 1963 kostade 0,63 kr/mil att köra, min bil idag kostar 9,60 kr/mil att köra.
Hur många mil kom jag på timpenningen 1963? Jo, 6,15/0,63 = 9,8 mil. Hur långt kommer jag på timpenningen 2019? Jo, 101,25/9,60 = 10,5 mil. Alltså tog bensinkostnaden mer av timpenningen 1963 än den gör idag.

Detta är inget inlägg där jag hävdar att bensinpriset bör höjas och jag går inte Miljöpartiets ärenden, men det är i alla fall tänkvärt.

Tidningar, radio/tv och politiker borde oftare ifrågasätta påståenden som kastas ut i luften av olika ”experter” och som sedan alla hänger på och tar för givna. 
Detta gäller inte minst i klimatdebatten!

Sture Axelsson