Behövs det så många bilprovningsstationer?

I Linköping har vi snart 10 olika bilprovningsstationer att välja på.

Borde man inte gå mot en kontroll av fordon där återförsäljares verkstäder i normal årlig service också kan innefatta denna trafiksäkerhetskontroll, undrar skribenten.

Borde man inte gå mot en kontroll av fordon där återförsäljares verkstäder i normal årlig service också kan innefatta denna trafiksäkerhetskontroll, undrar skribenten.

Foto: Nora Lorek/TT

Insändare2020-10-28 08:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har nu gått 10 år sedan man privatiserade bilprovningsverksamheten! Priset har stigit klart mer än konsumentprisindex för denna verksamhet. Samtidigt som det är svårt att få överblick av prissättningen utan att göra fullständig bokning!

Man kan hitta olika rabatter också om man är medlem i någon sammanslutning! Frågan man måste ställa sig: kan så många aktörer få lönsamhet och ha råd att utveckla verksamheten så att kontrollen får avsedd effekt? Svaret är nog nej!

Borde man inte gå mot en kontroll av fordon där återförsäljares verkstäder i normal årlig service också kan innefatta denna trafiksäkerhetskontroll? Årlig service kostar något mellan 5-10 000 kronor på de flesta märken. 

Alla verkstäder går mot system med kontrollerad bilverkstad och många är ackrediterade av Swedac. Att man sedan har något alternativ för dom som ej gör årlig service på bilen, där kan nuvarande system få finnas kvar.