Läser i Corren under rubriken ”Plexiglas till bussförarna försenade” (23/8) att Östgötatrafiken har för avsikt att fortsätta montera en skärmvägg av plexiglas vid förarplatsen i bussarna
Östgötatrafikens trafikoperative chef säger att ”den stora nackdelen” med en skärmvägg vid förarplatsen är att kommunikationen mellan förare och resenärer kan försämras.
Synd att Östgötatrafiken bortser från detta och inte heller beaktar att många, eller kanske så gott som alla, förare uttryckligen är emot att förarplatsen byggs in med en stor skärmvägg. Jag har inte hört någon chaufför som är positiv till att en skärmvägg monteras.
Så inte är det av hänsyn till chaufförerna som förarplatsen avskärmas. Bäst vore att så länge pandemin fortgår hålla framdörren stängd och fortsätta låta påstigning ske genom bakre dörren. Själv tycker jag att nuvarande ordning med stängd framdörr fungerar alldeles utmärkt.
Många chaufförer har påpekat att den nuvarande utformningen av skärmväggen ger reflexer, inte minst då man tittar i höger backspegel. Under vissa ljusbetingelser till den grad att detta blir direkt trafikfarligt.
Om syftet med att montera skärmväggar är att minska gratisåkandet så är fler biljettkontroller på bussarna en bättre åtgärd.
Ulf Sjögreen
Svar
En viktig del i en bussförares arbetsuppgifter är att möta kunderna, kunna svara på frågor och ge service.
Vi vet att den absoluta majoriteten av förarna vill ha kontakt med kunderna och därför tycker att det är bra att de nu har ett skyddsglas så att de kan öppna framdörren och ändå inte behöva fundera på smittspridningsaspekten.
Men vi längtar nog alla till den dag när framdörrarna kan vara öppna utan att skyddsglasen behövs.
Mattias Näsström, trafikoperativ chef Östgötatrafiken