Båtklubben väntar på svar

Förra året sjönk anmälda båtmotorstölder från 256 till 236 jämfört med 2017.

Förra året sjönk anmälda båtmotorstölder från 256 till 236 jämfört med 2017.

Foto: Jennifer Mayer

Insändare2019-08-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till artikeln ”Erbjöds 80 platser – tackade nej”, 28/7.

Kommundirektör Peter Ingesson påstår att Borensbergs båtklubb avvisat ett förslag från Motala kommun att anlägga åttio båtplatser; det behöver bemötas. Förslaget innebar att förlänga båtklubbens brygga, och var tänkt som ett handikappanpassat gångstråk för allmänheten. Mot bryggan erbjöds båtklubben att förtöja åttio båtar, såvida akterförtöjningen bekostades av föreningen. Eftersom behovet närmade sig det dubbla, valde båtklubben att ”pausa” förslaget. Styrelsen menade, och menar, att området innanför är en lämpligare plats. För att det ska få ianspråktas antas miljöprövning behövas, och endast den som har rådighet över marken, det vill säga Motala kommun, kan/får begära en sådan.

I samband med båtklubbens svar 190102 efterlystes markägarens på frågor som till exempel

- var cirka 200 nya båtplatser kan anläggas

- hur pågående markerosion ska hejdas.

Kommunens svar har uteblivit. Om det efter noggrann prövning visar sig att inget av båtklubbens förslag är möjligt behöver andra prövas; kommunens är inte avvisat.

Ingesson menar i artikeln att miljöpåverkan är orsak till markägarens oförmåga att råda bot på bristen på båtplatser. Att tillgodose hela behovet tycks kräva muddring/urgrävning, vilket regleras av miljöbalken och prövas av länsstyrelse och/eller mark- och miljödomstol. Ingesson menar att det är ett komplicerat ingrepp oavsett vad båtklubben tycker. Båtklubbens styrelse är väl medveten om det, och såvitt den känner till är inte frågan prövad av högre instans; så länge det inte skett är argumentet att påverkan på miljön skulle utgöra ett hinder inte relevant.

Ingesson menar även att det måste vara ekonomiskt rimligt. Om det skulle gå att förverkliga deras förslag, så är det inte ekonomiskt försvarbart. I tidigare kontakter med kommunen har båtklubben ombetts att komma med förslag till finansiering, vilket nu hörsammats. Det är inte rimligt att då påstå att ekonomi skulle vara ett hinder, eftersom förslaget inte ens kommenterats.

Motala kommun

- har under loppet av tretton år uppvaktats av föreningen närmare trettio gånger

- tar inte fullt ansvar för bristen på båtplatser orsakad av inflyttning

- påverkas ej av fastighetsbolaget OBOS projektledare Anna Bjerke, som ledde byggnationen av bostäder på Hällalund i Borensberg. Hon menar: ”Möjligheten att kunna ha båtplats spelar stor roll vid valet att bosätta sig i Borensberg. Har man sitt arbete i exempelvis Linköping och ska pendla till Borensberg är vår erfarenhet att det väger tungt att kunna leva ett sjönära liv med möjlighet till båt och bad. Det skulle gynna både kommunen som helhet samt de boende i Borensberg om kommunen kunde ordna fler båtplatser.”

Motala kommuns intresse för inflyttning till Borensberg orsakas inte av välgörenhet. Borensberg genererar bra skatteintäkter, och därför borde ortens invånare kunna förvänta sig en lika god samhällelig service som tätortens.

Båtklubbens styrelse 2019-08-06