Bankerna, polisen, tidningar, radio/tv trummar hela tiden ut sitt mantra att ”aldrig, aldrig, logga in med BankID eller lämna ut uppgifter på uppmaning från någon annan”.
Trots det, när man ringer till banken, Telia, Telenor, bara för att nämna några, så blir man direkt uppmanad, antingen av en dataröst eller en mänsklig varelse, att logga in med BankID för snabbare service.
Visserligen har jag då ringt upp själv men det är ju ändå på någon annans uppmaning. Det är kanske inte ett problem för den datorvane som helt förstår sammanhanget men för alla äldre, som alltmer tvingas in i den nya tekniken, kan det vara svårt att skilja på vad som är vad.
Ena stunden har jag ringt banken och blir uppmanad att logga in med BankID, nästa dag ringer bedragaren och låter precis lika förtroendeingivande och ber om samma sak. Jag tycker att banker och andra aktörer borde klargöra detta bättre.
En annan, allvarligare, synpunkt på mobilt BankID är ju säkerheten. Senast i veckan läste jag en notis om en person som under hot blivit avkrävd sin telefon och koden för mobilt BankID och snabbt blivit av med 250 000 kr.
Med mobilt BankID kan man idag göra alla transaktioner på sin bank. Om en rånare tar min telefon och under hot avkräver mig koden är det enkelt att på 5 minuter länsa alla mina konton. På den tiden hinner man sannolikt inte att spärra BankID eller konton, framför allt då de snott telefonen.
Jag har framfört detta till min bank och får då svaret att ”Då finns det ju ett allvarligt brott i grunden och du har själv inte valt att lämna ifrån dig uppgifterna då detta skett under hot. Det blir då ett arbete mellan banken och polisen att göra en utredning gällande detta”.
Jo jag förstår, men först måste jag antagligen göra det troligt att jag inte lämnat ut koden frivilligt. Om det sedan blir en polisutredning och med vetskap om hur lång tid en sådan tar kan jag vara försatt på bar backe i många månader, om jag ens någonsin får tillbaka några pengar.
Med den brottsutveckling som sker i samhället måste man ju se detta som ett reellt hot.
Jag tycker att det borde vara möjligt att spärra vissa konton för hantering, eller införa en beloppsbegränsning, via mobilt BankID. Jag har framfört detta till min bank, med det svarar de inte på.
Jag är absolut inte emot BankID och tycker det är smidigt men det kanske inte borde gå att göra allt den vägen – framför allt inte med mobilt BankID.