I en insändare den 10 augusti skriver Julie Tran att tåg är bra där många reser. Faktum är dock att med en attraktiv tågtrafik får man många resenärer. Det framgår tydligt av de framgångsrika satsningarna på upprustning av Blekinge kustbana samt av banan mellan Ystad och Simrishamn.
Framförallt är det tågtrafik som krävs om kollektivtrafiken på allvar ska kunna konkurrera med biltrafiken. Man kommer inte särskilt långt om bara buss erbjuds som alternativ till bilen. Att vänta på att resenärerna ska åka tåg för att satsa på järnvägen är ett alldeles för passivt förhållningssätt om man menar allvar med att öka kollektivtrafikens andel av resandet. Hur tycker Julie Tran att vi ska lösa det moment 22 som nu tycks råda?
I insändaren antyder också Julie Tran att anledningen till att så många tåg ställs in på Tjustbanan är att banan är i ett dåligt skick. Detta är tyvärr en missuppfattning som florerat bland politiker och tjänstemän under en längre tid. När det uppstår fordonsbrist prioriteras trafiken på Stångådalsbanan framför Tjustbanan, eftersom förseningarna blir betydligt större längs den förstnämnda när tåg ersätts med buss. Fordonsbristen beror däremot på att underhållskapaciteten för fordonsflottan inte räcker till i förhållande till den trafik som körs.
Berörda banor är i dagsläget i betydligt bättre skick än för cirka 15 år sedan, då trafik inte ställdes in i alls samma omfattning som många gånger sker i dagsläget. Sedan dess har ett stort antal sliprar och räler bytts ut, vissa sträckor har fått helsvetsad räls och andra förbättrande punktinsatser har skett. Man ställer inte heller in trafik i samma omfattning på andra banor med samma standard som Stångådals- och Tjustbanan. Förklaringen till antalet inställda tåg får alltså främst sökas någon annanstans än i dålig banstandard.
Slutligen skulle jag önska att Östergötlands län framöver mer aktivt samverkar med Kalmar län när det gäller att få till stånd statliga investeringar i Tjust- och Stångådalsbanan. Att vänta på att staten ska satsa pengar på banorna utan att man lyfter ett finger från Östergötlands sida tror jag inte är en vinnande strategi.