Svar på "Många åtgärder för Mjölbys trafik", 23/8.
Tack för dina svar, Pelle Gustafsson, ordförande, tekniska nämnden i Mjölby. Det jag ville framföra med min insändare, är att de åtgärder som redan vidtagits är långt ifrån tillräckliga.
Du skriver att tre aktörer är ansvariga: kommunen, polisen och trafikanter. Om nu kommunen gör sitt och polisen gör sitt men trafikanterna ignorerar trafikföreskrifter, vad gör ni då? Hur länge ska vi nöja oss med att konstatera att folk kör för fort och för många ska dödas eller skadas innan ytterligare åtgärder sker.
Hösten 2016 gav regeringen Trafikanalys i uppdrag att utreda vilka vinster sänkt bashastighet i tätort från 50 till 40 km/tim skulle ge. Svaret var givet att rädda fler liv, minska personskador och miljövinster. Rekommendationen blev att kommuner skulle få 5 år på sig att sänka bashastigheten inom tätorternas gränser och det är vad Mjölby kommun gör och med riktade insatser i olika områden, men det räcker inte!
Vissa sträckor som på Skänningevägen från Egebyskolan till Lycketorp har man inte gjort något mer än bytt skyltar. Samma gäller för Kungsvägen mot Linköping och Smålandsvägen vid Lundbybadet. Trafikanalys är en myndighet som lämnat förslag till regeringen, men många kommuner vill inte vänta, de ser trafiksäkerhet, boendemiljö och buller och miljöfrågor som viktiga frågor för deras kommuninvånare.
Enligt statistik från VTI är hastighetsefterlevnaden som sämst på 40 vägar, endast 53 procent av förarna håller hastigheten. Varför kan man inte förlita sig på befintlig statistik? Mjölby är väl inget statistiskt undantag?
Att förändra trafikmiljön i helhet och inte enbart sänka hastigheter måste ju även underlätta kommunens anpassning av staden till ökad cykel- och gångtrafik även utanför centrala Mjölby. Skulle man lyckas sänka bashastigheten med 10 km/tim så visar statistiken att man årligen sparar 17 liv och än fler allvarligt och mycket allvarligt skadade.
Gunnar Dahlberg