Är skolan anpassad för framtidens utmaningar?

I en värld där självkörande fordon blir allt vanligare, kan vi snart stå inför en situation där yrken som lastbilschaufför och taxiförare nästan helt försvinner, menar insändarskribenten.

Människor som har lagt ner år av utbildning och erfarenhet på att bli skickliga förare kan plötsligt finna sig själva utan arbete, ersatta av maskiner som aldrig behöver vila, gör färre misstag och är billigare att underhålla, menar insändarskribenten.

Människor som har lagt ner år av utbildning och erfarenhet på att bli skickliga förare kan plötsligt finna sig själva utan arbete, ersatta av maskiner som aldrig behöver vila, gör färre misstag och är billigare att underhålla, menar insändarskribenten.

Foto: Jessica Gow/Björn Larsson Rosvall/TT

Insändare2024-08-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med den snabba utvecklingen av artificiell intelligens och automatisering står vi inför en framtid där många av dagens jobb riskerar att försvinna. Historikern Yuval Noah Harari har påpekat att vi står inför en tid då traditionella yrken försvinner och nya, oväntade möjligheter uppstår – men dessa förändringar kräver att vi omvärderar hur vi utbildar våra barn.

Ett tydligt exempel är utvecklingen av AI-styrda bilar. I en värld där självkörande fordon blir allt vanligare, kan vi snart stå inför en situation där yrken som lastbilschaufför och taxiförare nästan helt försvinner. Människor som har lagt ner år av utbildning och erfarenhet på att bli skickliga förare kan plötsligt finna sig själva utan arbete, ersatta av maskiner som aldrig behöver vila, gör färre misstag och är billigare att underhålla.

Men AI öppnar också upp nya möjligheter, särskilt inom sjukvården, där AI-drivna system kan hjälpa läkare att ställa snabbare och mer exakta diagnoser. AI-läkare kan analysera enorma mängder data på kort tid, vilket kan leda till bättre behandlingsmetoder och potentiellt rädda liv. Dessa framsteg kan avlasta sjukvårdspersonal, så att de kan fokusera på de mänskliga aspekterna av vård som AI inte kan ersätta.

Harari betonar att framtidens mest värdefulla kompetens kommer att vara förmågan att lära nytt och anpassa sig till förändring, snarare än att vara specialist inom ett smalt område. Vi går mot en framtid där livslångt lärande blir en nödvändighet, inte bara en möjlighet. I denna kontext måste utbildningssystemet förbereda eleverna för en värld där förändring är konstant och osäkerhet är en del av vardagen.

Vi måste fråga oss: Är vårt utbildningssystem verkligen anpassat för att möta framtidens utmaningar och möjligheter? Vi behöver tänka bredare och förbereda våra barn för en globaliserad och osäker värld där de måste kunna navigera både teknologiska och mänskliga utmaningar.

Hur ska vi förbereda våra barn för en framtid där förändring är den enda konstanten? Har vi råd att vänta tills det är för sent?