Jag levde i tron att Linköping som är ett universitetssjukhus håller hög klass och att man som patient och anhörig har tillgång till vård på ett av Sveriges bästa sjukhus. Det tror jag inte längre.
En ung nära anhörig har i drygt sju månader haft medicinska insatser från US efter en svår olycka i en annan region där han räddades till livet och fick tryggt omhändertagande de första fem månaderna. Det som slår oss anhöriga är att ingen här på US tar det övergripande ansvaret för vår anhörig som har stött på komplikationer där flera medicinska specialiteter är inblandade.
Det är också nästintill omöjligt att komma fram till läkare för rådgivning utan endast sjuksköterskor som bara kan ge generell information. När man får träffa läkare, efter ett antal påstötningar på telefon, är det oftast en väldigt stressig situation och beslut om medicinering och liknande känns ibland fattade väldigt snabbt och utan tid för ordentlig anamnes.
Försöker man i stället ringa 1177 för rådgivning när något nytt inträffar går inte det, utan man möts av meddelandet att kön är full, försök senare.
Det som har funkat bäst med bemötande och tillgänglighet är ambulanssjukvården och akuten, men det måste vara ett allvarligt feltänk om patienter som har en pågående vårdkontakt ska vara hänvisade till akuten för att få läkarkontakt.
Nu väntar vår anhörig på en viktig operation, en operation som hade kunnat initierats betydligt tidigare då underlag fanns för två månader sedan att den behövde göras. Nu finns det i stället tydlig risk att den kommer dröja på grund av strejkåtgärder och sommarbemanning.
Du måste vara frisk nog för att kämpa för att få den vård du behöver för att inte riskera allvarliga men – eller ha en anhörig som kämpar för dig. Det känns inte som en säker vård!
"Frustrerad anhörig"
Svar från Region Östergötland:
Vi beklagar er upplevelse av vården på Universitetssjukhuset i Linköping. Vi förstår att såväl patient som anhöriga kan känna frustration, särskilt i en långvarig vårdinsats där olika delar av vården berörs.
Det finns olika vägar att kontakta vården för den som upplever sig inte nå fram. I första hand rekommenderar vi att man vänder sig till ansvarig klinik. Om man inte får gehör där eller känner sig missnöjd kan man vända sig till patientnämnden.
Tyvärr är hälso- och sjukvården i Östergötland i ett mycket ansträngt läge inför sommaren. Akut vård eller vård som inte kan vänta är prioriterad. Vårdinsatser som inte är akuta kan därför behöva vänta.
Ninnie Borendal Wodlin, vårddirektör