Anhörig efter kommunens upphandling: "Katastrof"

Nu har ett nytt företag tagit över allt boendestöd i kommunen. Övergången verkar inte fungera alls. Olika (= inget) besked om när nytt stöd kommer, trots att det gamla har upphört. För berörda är detta en katastrof, skriver en anhörig.

Jag undrar om beslutsfattarna förstår hur hårt deras beslut drabbar dem som behöver boendestöd, skriver en anhörig.

Jag undrar om beslutsfattarna förstår hur hårt deras beslut drabbar dem som behöver boendestöd, skriver en anhörig.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2025-01-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För den som är psykiskt sjuk eller till exempel har en NPF-diagnos (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) kan bra boendestöd vara skillnad mellan liv och död, mellan misär och en något så när fungerande tillvaro. Ett bra stöd gör det möjligt att betala räkningar, städa, tvätta och annat nödvändigt. I bästa fall kan den som får stödet till och med (åter)få funktioner. För det krävs förtroende och kontinuitet. Förändringar medför ångest och ibland baksteg. Även boendestödjare blir sjuka, byter jobb etcetera, men med god planering kan det gå bra.

Linköpings kommun har lagt till en förändring: allt boendestöd upphandlas externt. Det innebär att alla – oavsett hur bra det fungerar – måste byta boendestödjare. Månader av ovisshet skapar oro och ångest. Det är ingen idé att "satsa" energi tillsammans med någon som man vet ska ersättas. Efter byte kan det ta flera månader innan man är tillbaka där man var när man först fick informationen om bytet. Det vill säga, cirka ett år som blir förlorat – förutsatt att övergången fungerar och man ”klickar” med det nya stödet. 

Nu har ett nytt företag tagit över allt boendestöd i kommunen. Övergången verkar inte fungera alls. Olika (= inget) besked om när nytt stöd kommer, trots att det gamla har upphört. För berörda är detta en katastrof. 

Jag vet inte vad som gått fel eller var, avtal tecknades före sommaren. Men ansvaret vilar ytterst på kommunen som har beslutat och upphandlat. Priset betalas av några av de svagaste i samhället som hamnar i ett vakuum. 

Jag undrar om beslutsfattarna förstår hur hårt deras beslut drabbar dem som behöver boendestöd? Sker någon uppföljning?

"Frustrerad anhörig"

Svar från Linköpings kommun:

Först vill vi klargöra att cirka 70 procent av Linköpings kommuns boendestöd fortfarande utförs i egen regi. Det innebär att långt ifrån allt boendestöd är upphandlat externt.

Beslutet att konkurrensutsätta en del av kommunens verksamhet är ett politiskt beslut. Fram till den 13 november 2024 fanns tre olika utförare av boendestöd i Linköping – en kommunal och två privata. Avtalen led mot sitt slut och enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) gick kommunen ut med en ny upphandling, vilket resulterade i en ny utförare utifrån de krav som ställdes.

Vi förstår att förändringar kan skapa oro och kan ha en påverkan på de som behöver boendestöd. Därför genomfördes ett förberedelsearbete där alla, både överlämnande och mottagande utförare, har haft ett gemensamt ansvar att säkerställa att överlämningen gjordes så bra som möjligt under perioden från när upphandlingen var klar och det var dags för det nya avtalet att gå i drift.

Kommunens verksamhet följs regelbundet upp för att säkerställa kvaliteten. Om du har upplevt problem eller har klagomål, är du välkommen att ta kontakt med din aktuella utförare eller din handläggare. Tillsammans kan ni följa upp din insats.

Angelica Freeman, avdelningschef avdelning vuxna, socialförvaltningen, Linköpings kommun