Vilket ansvar kan vi kräva av bankerna?

Med bank-id är det enkelt att hantera sina ekonomiska transaktioner, men det finns tydligen en stor risk för att vi kan drabbas av bedrägerier. Vilket ansvar har bankerna, frågar sig insändarskribenten.

Man kan läsa om bankkunder som har blivit av med 100 000-tals kronor där bankkonton blir mer eller mindre länsade, skriver en pensionär.

Man kan läsa om bankkunder som har blivit av med 100 000-tals kronor där bankkonton blir mer eller mindre länsade, skriver en pensionär.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2023-01-25 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uj, hur beklämd jag blir när jag läser om alla dessa bedrägerier vi bankkunder nu kan drabbas av. Framför allt för äldre personer som kan bli av med sina besparingar som då skapar en enorm förtvivlan inför hur de ska kunna klara sina kommande ekonomiska åtaganden. 

Jag kommer ihåg när jag gick till banken och satte in mina pengar på mitt bankkonto och banktjänstemannen/-kvinnan skriv in beloppet i min bankbok och även aktuellt saldo. På motsvarande sätt när jag tog ut pengar. Även om vi inte kände varandra kändes det som om banken var en institution som jag kunde lita på. 

I dag har bankerna rationaliserat hanteringen genom att introducera en internettjänst med hjälp av appen bank-id (vet ej, men jag förmodar att bankerna "äger" bank-id).

Med denna tjänst är det enkelt att hantera sina ekonomiska transaktioner men det finns tydligen en stor risk för att vi kan drabbas av bedrägeri – via bank-id-appen – och då undrar jag vilket ansvar har bankerna? Man kan läsa om bankkunder som har blivit av med 100 000-tals kronor där bankkonton blir mer eller mindre länsade. Vilket ansvar har bankerna när det gäller så stora transaktioner?

När man, till exempel, säljer och köper lägenhet kräver bankerna (åtminstone min bank) att man redovisar var pengarna kommer ifrån som sedan betalar den nya lägenheten.

Alla vi bankkunder måste skyddas från dessa förödande bedrägerier.