Höghastighetstågen hyllas av dess förespråkare som räddningen för regionens framtid och vår miljö. Är det korrekt?
Enligt flera förespråkare är de politiska partierna överens om denna mångmiljardinvestering. Det är inte sant! Flera partier börjar tveka och säkert finns det inom alla partier företrädare som mot sin egen uppfattning snällt följer partipiskan.
Enligt påskyndarna underlättas dagpendling till bland annat Stockholm och dess arbetsmarknad. Biljettpriserna torde inte bli lägre än på dagens tåg – tvärtom,med all säkerhet dyrare. Dagpendling förutsätter troligen att arbetsgivare håller med frikort, såsom riksdagen gör.
Arbetsplatserna ligger knappast vid Centralplan eller i Stockholms centrum utan förutsätter lokalresor till perifera områden eller till och med till angränsande kommuner, vilket ytterligare ökar restiden med kanske 30 min och upp till en timma i vardera riktningen.
Miljöskadorna under byggtiden kommer att bli avsevärda. Det kommer att ta 80–100 år innan de negativa effekterna övergår till något positivt. Detta har bekräftats av Isabella Lövin.
Inte alla nuvarande sträckor är överbelastade! Komplettera dessa sträckor med dubbelspår, vilket skulle spara enorma summor. Ny teknik för miljövänliga transporter knackar på dörren – eldrivna transportfordon och bussar, miljövänligt flyg och modernare tåg. Tågens teknik med stålhjul på stålräls är cirka 200 år gammal!
Tågens passage genom Linköping kräver att granskas – mastodontbro eller en tunnel, som förstör vår fina stad?!
Vad tycker vi Linköpingsbor – och tillåts vi att ha synpunkter?
Roland Johansson