Det är med ett mått av oro som jag noterar hur Linköpings kommun tycks möta betydande utmaningar. Personalomsättningssiffrorna för 2022, som rapporteras vara 10,1 procent, är alarmerande och indikerar ett fundamentalt misslyckande med kommunens organisation och förvaltning.
Denna höga personalomsättning, kombinerat med en ökande sjukfrånvaro, belyser en djupgående missnöjdhet bland kommunens anställda. De tycks uppfatta kommunen som en arbetsgivare att lämna snarare än att söka sig till.
Ser man detta tillsammans med nedskärningar av skolpersonal och skolstängningar på grund av budgetproblem blir det verkligen bekymmersamt. Utbildning av nästa generation bör vara en prioritet, inte ett offer för budgetbegränsningar. Pengarna finns där, men läggs på helt fel saker!
Centraladministrationen, både på förvaltnings- och kommunal nivå, expanderar och är inte effektiv. Det är rimligt att ifrågasätta om detta är det mest effektiva sättet att använda skattebetalarnas pengar.
Det är tydligt att kommunens förvaltningar behöver effektivisera sin administration. Ett tydligt exempel på ineffektivitet är HR, där parallella organisationer har bildats inom flera förvaltningar. Dessa separata HR-organisationer samarbetar inte, de verkar snarare konkurrera. Till på det finns även en central HR-organisation! Trots en HR-personalstyrka som är mer än dubbelt så stor per anställd jämfört med många andra kommuner, fortsätter sjukfrånvaron och personalomsättningen att öka och man har problem att rekrytera.
För att leva upp till värdeordet "modiga", behöver kommunen mer än bara ord. Den behöver erkänna problemen och ändra kursen. Evidensbaserade metoder bör tillämpas för att lösa de rådande problemen, snarare än att förlita sig på "egna sanningar" som uppenbarligen inte ger önskat resultat.
Linköpings kommun bör åter bli en förebild för andra kommuner, i stället för att vara ett avskräckande exempel. Investeringar i skolor och personal bör prioriteras för att visa att kommunen värdesätter dessa kärnverksamheter.
"En bekymrad Linköpingsbo"
Svar från Linköpings kommun:
Linköpings kommun har, precis som andra arbetsgivare, en utmaning i arbetet med att säkra kompetensförsörjningen och att minska sjukfrånvaron. Årsredovisningen för år 2022 påvisar mycket riktigt en förhållandevis hög personalomsättning, vilket också är en trend hos många arbetsgivare efter pandemin.
Just nu pågår en fördjupad analys av orsaken till omsättningen, bland annat genom avgångsenkäter, avgångssamtal och genom att ta fram handlingsplaner utifrån resultatet av medarbetarundersökningen. Ett arbete pågår ständigt för att öka kommunens förutsättningar att attrahera, utveckla och behålla medarbetare. Det handlar exempelvis om kompetens- och karriärutveckling, åtgärder för ett förlängt arbetsliv, introduktion av nyanställda och insatser för att stärka ledarskapet. För att få våra medarbetare att stanna kvar i organisationen behöver vi också säkra en god arbetsmiljö med friskare arbetsplatser. Kommunernas arbetsgivarorganisation Sveriges Kommuner och Regioner, har startat upp ett partsgemensamt arbete med att utveckla friskfaktorerna på våra arbetsplatser. Detta arbetssätt har Linköpings kommun börjat implementera under år 2023. Det finns inga snabba eller enkla lösningar på de utmaningar vi står inför, utan det kräver målmedvetet arbete och uthållighet.
Genomlysning av Linköpings kommuns HR-organisation har genomförts av externa konsulter vid ett flertal tillfällen, senast år 2022. Resultatet har visat att kommunens chefer generellt har ett högt förtroende för HR-organisationen och att HR-arbetet upplevs bedrivas på ett professionellt och ändamålsenligt sätt. Vissa justeringar gällande exempelvis arbetssätt, rollbeskrivningar och internkommunikation har uppmärksammats och kommer att omhändertas. Resultatet från den senaste genomlysningen visar också att HR-organisationen upplevs ha en solid grundstruktur och ett väletablerat kundperspektiv. Det finns en gemensam strategisk riktning framåt, grundad i en verksamhetsdriven princip och med ett ökat fokus på kommunens kompetensförsörjning.
Helene Larsson, HR-direktör, Linköpings kommun