Varför detta kuppliknande sätt att hantera Ostlänken?

Nu vill regeringen sätta stopp för Ostlänken genom att påstå att den är avsedd för höghastighetståg, viket alltså inte är sant, menar insändarskribenten.

Insändare 7 oktober 2022 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ostlänken är planerad i mer än 20 års tid för tåg 250 km/tim och ej höghastighetståg. Vi i Malmslätt fick vara med och tycka om olika förslag genom orten på 1990-talet.

Nu vill regeringen sätta stopp för Ostlänken genom att påstå att den är avsedd för höghastighetståg, viket alltså inte är sant. Däremot har Trafikverket planer på vidare utbyggnad med höghastighetståg i Sverige på andra platser för att underlätta efterfrågan på snabba förbindelser mellan orter i Sverige.

Enligt min mening måste tåg få högre status generellt. Person- och lasttrafik bör i högre utsträckning gå på järnväg i framtiden. Både samhällsekonomin och miljön mår bättre av transporter på rälsen än vägar.

Att Moderaterna, som länge ogillat höghastighetståg som första punkt i regeringsställning tar upp detta i riksdagen visar allvaret för Sveriges utveckling. En investering faller därmed. Den är hållbar i flera hundra år och nu när vi går in i en lågkonjunktur då staten måste vara förebild med investeringar för sysselsättning och därmed ekonomi för företag och människor. Redan i dag finns många investeringsplaner runtom i Sverige, i kommuner och företag, som kräver bra tågförbindelser! Jag hoppas alla riksdagsmän inser detta också! Varför detta kuppliknande sätt att hantera mycket viktiga frågor som berör alla svenskar?


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa