Svar på "Färdtjänstens brister måste åtgärdas nu", 8/11.
Det är lätt att hålla med i nästan allt som Börje Pettersson skriver om brister i färdtjänsten. Jag kontaktas varje vecka av personer som hamnat i kläm på grund av färdtjänsten och varje gång så hugger det till i hjärtat. Problemen är så pass allvarliga att det inte går att bortse ifrån de negativa konsekvenser som de medför.
Hur har vi kunnat hamna här? Som nytillträdd ordförande så skulle jag kunna göra det lätt för mig och skjuta ansvaret på tidigare styren och skylla på den upphandling som gjordes innan min tid. Jag skulle också kunna lämpa över ansvaret på Östgötatrafiken, som är den aktör som Linköpings kommun har avtal med för att bedriva färdtjänst.
Denna jakt på en syndabock hjälper dock ingen, allra minst den som har hamnat i kläm. Mitt ansvar ligger nu i att söka lösningar och skapa förutsättningar framåt och det ansvaret tänker jag inte backa från.
Kommunen för nu diskussioner med Östgötatrafiken kring de uppenbara problem de har att leverera färdtjänst till de som står i behov av det. Vi är helt överens om att detta ska åtgärdas och vi söker nu vägar fram. Det kommer bl.a. innebära att vi ser över hur avtalet med Östgötatrafiken gällande färdtjänst är skrivet och vilka krav de i sin tur har på sina leverantörer.
Jag delar Börjes slutsats när han skriver, för alla som är beroende av färdtjänsten för att kunna fungera, är nuvarande situation inte acceptabel.
Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden