Veronica Virta är klädd i en svart klänning med hög krage som dekoreras med en svart rosett upptill. Utanpå bär hon en rosa tweedjacka – klassisk med diskreta glitterinslag i tyget.
Det är en minst sagt framgångsrik modedesigner och entreprenör – uppvuxen i Sturefors – som iklädd sin egen design utstrålar kvinnlig självsäkerhet. Och det var redan hemma i Östergötland som självförtroendet, tryggheten och inte minst intresset för att rita kläder, skapades.
– Att växa upp i Sturefors var fantastiskt, tryggt! En bra start helt enkelt. Jag ritade alltid kläder där hemma när jag var liten. Jag har ingen aning var det kom ifrån, kanske inspiration från mormor som ibland bar dräkter.
Men drömmarna om att syssla med kläder och mode kändes långt borta. Veronica Virta, som kallar det ett resultat av att vara realist, började studera civilekonomi på Linköpings universitet i stället. Efter examen fick hon först en ekonomitjänst i Linköping, men känslan av att vilja växa i sin yrkesroll fick henne att söka sig vidare.
– Jag ville mer, så storstaden lockade. Mitt första Stockholmsjobb var på Investmentbank, vilket var en jätteupplevelse. Det var en tuff miljö med högt tempo och tjänsten var eftertraktad från många håll. Men jag lärde mig mycket.
Hon bestämde sig tidigt i karriären för att hon ville bli ekonomichef, skrev ner målet i en bok för att kunna gå tillbaka och påminna sig själv om vad det var hon siktade mot. Vid en ålder av 28 blev hos ekonomichef för Phone House – ett bolag med miljardomsättning. Framgången fortsatte sedan när hon blev rekryterad som ekonomichef på Apoteket Hjärtat.
Ekonomiarbetet gav henne inte bara gedigen erfarenhet utan också ett sug och motivation till att göra något nytt, något eget.
– De flesta som startade egna företag i min närhet var män. Och på kontoret var många klädda i svart vilket inte alltid var så kvinnliga kläder.
Det var först under mammaledigheten för den yngsta dottern som Veronica på allvar började tänka efter vad hon ville. Något saknades, den kreativa biten. Entreprenöridén växte och till sist bestämde hon sig för att ta steget. Koncept, logga, namn och stil, var väl genomtänkt när hon för första gången lanserade klädmärket Veronica Virta genom egna försäljningskanaler på nätet.
Och snabbt har det gått. På bara tre år har märket skaffat sig en bred kundgrupp mellan åldrarna 20 och 70. Orsaken till den explosionsartade succén har hon inget recept på. Men att kläderna är klassiska och kvinnliga, vilket tilltalar många, tror hon kan vara en bidragande faktor.
– Jag vill förmedla varumärkets koncept: klassiska och tidlösa kläder som alla kan bära, som går lika bra att använda till vardags som till fest. Man ska kunna investerar i ett bra plagg.
Och hittills är det många som har investerat i Veronica Virtas kläder. Carolina Gynning, Kenza Zouiten, Victoria Silvstedt, Camilla Läckberg, Elisabeth Massi Fritz, prinsessan Sofia och kronprinsessan Victoria, är bara några kända namn som klär sig i märket med den knallrosa signaturfärgen. Veronica visar upp den lysande rosa lappen bak i sin tweedjacka och förklarar att i stället för att ha en vit diskret lapp i nacken har hon valt att ha det lilla extra. Starkt rosa som i starka kvinnor.
I dag ser inte Veronica Virta sitt yrke som ett jobb utan som en livsstil. Trots hårt arbete verkar hon njuta av att vara modedesigner, och hon vill gärna uppmuntra andra att satsa. Som tips, i synnerhet till unga tjejer som vill starta eget, råder hon att först jobba på några olika ställen.
– Som egenföretagare ställs man inför tuffa situationer som kräver eget ansvar. Därför är det nyttigt med upplevelser som ger erfarenhet. Se inte kortsiktigt, genomgå en utbildning. Det ger ofta en bra grund och ett självförtroende.
Själv har hon kunnat dra stor nytta av studierna och karriären inom ekonomi.
– Sätt upp tydliga mål, hitta din egen väg och fråga dig själv: finns det ett behov på marknaden? Det var så jag gjorde, och uppenbarligen fanns det ett behov. För mig är det viktigt att alltid ha en röd tråd med en twist genom kollektionerna. Man ska alltid se att kläderna kommer från oss.
Men inget kommer gratis, poängterar Veronica Virta. Att visa vad man kan, att man vill jobba hårt, är inget man kommer undan om man vill lyckas. Sist, men inte minst, kan hon inte nog trycka på att tänka igenom affärsidén och skapa en väl genomtänkt plan.
– För mig tog det tills jag fyllde 36 år innan jag hade tänkt klart.
Varje dag ser Veronica Virta kvinnor komma gående i kläder som bär hennes namn.
– Naturligtvis är det jätteroligt och ett bra betyg för märket när kungligheter bär våra kläder. Men att se vanliga kvinnor gå omkring i mina plagg känns minst lika häftigt.
Framtidsdrömmarna går i samma linje – att få se fler kvinnor bära på den så märkestypiska rosa påsen eller iförda hennes kläder.
– Jag ska satsa på att nå ut till fler länder, men också bredda kollektionen. Snart kommer vi lansera accessoarer och förhoppningsvis kommer vi också designa skor inom en snart framtid.