Lasse Kimons tips för vårens cykelglädje

Solen värmer, sista snön kan ha fallit för säsongen och cykelutflykten lockar. Men hur ser cykeln egentligen ut efter en vinter i förråd, garage eller utomhus? Eller har du cyklat hela vintern och salt, snö och grus har fått fri tillgång till nav, kedja och bromsar? Vad gör man?

Lasse Kimon Johansson

Lasse Kimon Johansson

Foto: Lillian Andersson

Motala2024-05-10 14:48

Vi kontaktade Lasse "Kimon" Johansson som är cykelreparatör sedan decennier. Och som, efter att ha sålt sin del av pappas gamla företag till en kollega, öppnade egen verkstad i garaget till villan i Råssnäs. 

– Jag började sommarjobba hos pappa 1977 och blev kvar. Så det har varit cyklar hela livet. Jag vill mecka på riktigt, det är det bästa jag vet, säger han samtidigt som han hänger upp en treväxlad damcykel i ett par krokar från taket.

Han berättar att just damcyklar med tre eller sju växlar och fotbroms är populära.

– De är lätta att hoppa på och så har de oftast korg. Så när sönerna lånar sin mammas cykel lämnar de sällan tillbaka den, säger han med ett leende.

Vilka är dina bästa tips för den som vill fixa till sin cykel för vår och sommar?

– Tvätta av den. Ta en svamp och ljummet vatten, gärna med lite bilschampo eller diskmedel. Spola inte med vatten mot kuggar och nav, då riskerar man att få in grus och annat i naven. När cykeln är ren – torka den så blir den lättare att hålla ren hela säsongen.

– Kolla däcken. Mönster och eventuella torrsprickor. Kanske är det dags att byta?

– Kedjan. Den ska vara spänd och smord.

– Bromsarna är också bra att testa ordentligt, både bak och fram.

– Belysning är nog något av det som flest slarvar med. Men det ska finnas, både bak och fram, liksom reflexer och hjulreflexer. Här är det bra att kolla ringklockan också, den är det också lag på.

– Och så vill man ju gärna ha kvar sin cykel också, så ett bra och godkänt lås är viktigt och att även det fungerar.

Vad glömmer folk mest när det handlar om att ta hand om sina cyklar?

undefined
Lasse Kimon Johansson

– Pumpa däcken skulle jag vilja säga. Har man däck med för lite luft blir det trögare att cykla och man sliter också på däcken. Det står på däcken hur mycket luft det ska vara, på en vanlig cykel är det ofta 3-4 kilos tryck.

Så är cykeln fixad och det är bara att njuta av utflykter eller kanske turen till och från jobbet.

Men Lasse skickar med ytterligare ett råd till alla som cyklar, stora som små.

– Cykelhjälm. Jag har sett så mycket otäckt som kan hända och det vill man inte. Det blir en vana när man väl börjat använda den, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!