Min gode vÀn, arbetskamrat och mÄngÄrig tennispartner har tystnat efter en tids sjukdom.
Jag lĂ€rde kĂ€nna Sven-ÂAllan i början pĂ„ 1975 kort efter min anstĂ€llning pĂ„ Saabs flygdivision. Han hade börjat pĂ„ avdelningen för flygprov pĂ„ 60-talet och jag blev placerad pĂ„ flygprov tillsammans med representanter för den amerikanska leverantören av elektronikenheten (styrautomat) för styrsystemet.
Man mĂ€rkte att Sven-ÂAllan redan dĂ„ besatt en gedigen teknisk kunskap och hade en omhĂ€ndertagande attityd till en âgröngölingâ som jag och han hade alltid dörren öppen för frĂ„gor och utförliga svar.
Man blev en i gÀnget och Sven-Allan visade redan dÄ prov pÄ sin gÀstfrihet genom att bjuda pÄ fest dÀr i sin lÀgenhet i Vasastan.
Han var ocksĂ„ drivande med fotbollsmatcher mellan âthe magnificent sevenâ (amerikagĂ€nget) och flygprovfolk dĂ€r pĂ„ grĂ€splanen intill Braskens bro. Ibland kunde det sluta lite illa dĂ€rför att nĂ„gon i âthe magnificent sevenâ trodde det var amerikansk fotboll vi spelade.
NĂ€sta period jag jobbade nĂ€ra Sven-Allan var frĂ„n 1981 och framĂ„t. Han hade dĂ„ en central roll i att bygga upp den sĂ„ kallade HS-riggen, att anvĂ€ndas i simuÂleringar med Saabs första flygplan med Elektrisk StyrSystem (ESS). HĂ€r visade Sven-Allan prov pĂ„ bred teknisk kunnighet och stod för uppbyggnaden av all elektronik pĂ„ den sĂ„ kallade lĂ€ktaren för att skapa en miljö dĂ€r styrautomat och vissa andra grundsystem kunde fungera i realtidssimuleringar. Det Sven-Allan inte visste om denna miljön var inte vĂ€rt att veta.
FrÄn juni 1983 blev han placerad hos underleverantören i Los Angeles för utveckling av styrautomaten avsedd för Gripen. Eftersom jag ocksÄ hade fÄtt förmÄnen att bli placerad dÀr, sÄ var det under under denna tid jag verkligen lÀrde kÀnna Sven-Allan.
Han var nygift med sin kĂ€ra Lek och inom den lilla svensk-kolonin umgicks vi ofta familjerna emellan. Sven-Allan var mycket barnkĂ€r, han kunde leka med barnen pĂ„ deras sĂ€tt! Min Ă€ldsta dotter som dĂ„ var runt fyra Ă„r, Ă€lskade att âbusaâ med Sven-Allan. Han och Lek stĂ€llde Ă€ven upp som barnvakter.
HĂ€r fick jag och min Âfamilj ocksĂ„ prova pĂ„ det hemlagade thailĂ€ndska Âköket för första gĂ„ngen nĂ€r Lek och Sven-Allan bjöd pĂ„ âpartyâ. Utsökt gott! Ja, det var en hĂ€rlig tid dĂ€r i âsunny Californiaâ och jag tror att denna period under nĂ€rmare tre Ă„r i LA var en vĂ€ldigt lyckligt tid i hans liv, liksom för Lek.
Sven-Allan gjorde en mycket betydelsefull insats under 90-talet i utvecklingen av uppdaterad styrÂautomat, vilken blev en stor framgĂ„ng, bĂ„de tekniskt och ekonomiskt. Efterhand breddades Sven-Allans arbetsomrĂ„de utanför styrsystem och ett antal Ă„r innan pensionen 2013 ingick han i Gripens projektledning.
Sven-Allan var mycket sportintresserad, speciellt dĂ„ fotboll, ett intresse vi delade i allra högsta grad. Han berĂ€ttade ofta stolt om sina ungdomliga bravader i sitt kĂ€ra StjĂ€rnorps BK, dĂ€r han ju var förste strafflĂ€ggare, som jag förstĂ„tt. Hörde aldrig att han missade nĂ„gon straff. Han var vĂ„r âgrand old manâ i vĂ„rt Saab-interna korplag âFC Styrsystemâ in pĂ„ 2000-talet och deltog dĂ€r med energi och frenesi trots sin nĂ„got höga Ă„lder. Han var den förste att hĂ€nga med ner pĂ„ stan och kolla pĂ„ nĂ„gon intressant match över en öl pĂ„ nĂ„gon sportbar och vara en av âexperternaâ som visste bĂ€st.
Sven-Allan var alltid positiv i sinnet och och hade alltid glimten i ögat. Han hade stor respekt för sina medmÀnniskor och man hörde aldrig nÄgot negativt eller nedsÀttande om nÄgon. Han var alltid lugn och behÀrskad i alla situationer var det Àn mÄnde vara, pÄ jobbet eller privat.
Tack för alla fina minnen. Tankarna gÄr till Lek och hennes familj.