Sven-Allan Hedberg hade en gedigen teknisk kunskap

Sven-Allan Hedberg

Minnesord2021-04-01 07:00

Min gode vän, arbetskamrat och mångårig tennispartner­ har tystnat efter en tids sjukdom.  

Jag lärde känna Sven-­Allan i början på 1975 kort efter min anställning på Saabs flygdivision. Han hade börjat på avdelningen för flygprov på 60-talet och jag blev placerad på flygprov tillsammans med representanter för den amerikanska leverantören av elektronikenheten (styrautomat) för styrsystemet.

Man märkte att Sven-­Allan redan då besatt en gedigen teknisk kunskap och hade en omhändertagande attityd till en ”gröngöling” som jag och han hade alltid dörren öppen för frågor och utförliga svar.  

Man blev en i gänget och Sven-Allan visade redan då prov på sin gästfrihet genom att bjuda på fest där i sin lägenhet i Vasastan.  

Han var också drivande med fotbollsmatcher mellan ”the magnificent seven” (amerikagänget) och flygprovfolk där på gräsplanen intill Braskens bro. Ibland kunde det sluta lite illa därför att någon i ”the magnificent seven” trodde det var amerikansk fotboll vi spelade.

Nästa period jag jobbade­ nära Sven-Allan var från 1981 och framåt. Han hade då en central roll i att bygga upp den så kallade HS-riggen, att användas i simu­leringar med Saabs första flygplan med Elektrisk StyrSystem (ESS). Här visade Sven-Allan prov på bred teknisk kunnighet och stod för uppbyggnaden av all elektronik på den så kallade läktaren för att skapa en miljö där styrautomat och vissa andra grundsystem kunde fungera i realtidssimuleringar. Det Sven-Allan inte visste om denna miljön var inte värt att veta.  

Från juni 1983 blev han placerad hos underleverantören i Los Angeles för utveckling av styrautomaten avsedd för Gripen. Eftersom jag också hade fått förmånen att bli placerad där, så var det under under denna tid jag verkligen lärde känna Sven-Allan.  

Han var nygift med sin kära Lek och inom den lilla svensk-kolonin umgicks vi ofta familjerna emellan.­ Sven-Allan var mycket barnkär, han kunde leka med barnen på deras sätt! Min äldsta dotter som då var runt fyra år, älskade att ”busa” med Sven-Allan. Han och Lek ställde även upp som barnvakter.  

Här fick jag och min ­familj också prova på det hemlagade thailändska ­köket för första gången när Lek och Sven-Allan bjöd på ”party”. Utsökt gott! Ja, det var en härlig tid där i ”sunny California” och jag tror att denna period under närmare tre år i LA var en väldigt lyckligt tid i hans liv, liksom för Lek.  

Sven-Allan gjorde en mycket betydelsefull insats under 90-talet i utvecklingen av uppdaterad styr­automat, vilken blev en stor framgång, både tekniskt och ekonomiskt. Efterhand breddades Sven-Allans arbetsområde utanför styrsystem och ett antal år innan pensionen 2013 ingick han i Gripens projektledning.  

Sven-Allan var mycket sportintresserad, speciellt då fotboll, ett intresse vi delade i allra högsta grad. Han berättade ofta stolt om sina ungdomliga bravader i sitt kära Stjärnorps BK, där han ju var förste straffläggare, som jag förstått. Hörde aldrig att han missade någon straff. Han var vår ”grand old man” i vårt Saab-interna korplag ”FC Styrsystem” in på 2000-talet och deltog där med energi och frenesi trots sin något höga ålder. Han var den förste att hänga med ner på stan och kolla på någon intressant match över en öl på någon sportbar och vara en av ”experterna” som visste bäst.  

Sven-Allan var alltid positiv i sinnet och och hade alltid glimten i ögat. Han hade stor respekt för sina medmänniskor och man hörde aldrig något negativt eller nedsättande om någon. Han var alltid lugn och behärskad i alla situationer var det än månde vara, på jobbet eller privat.  

Tack för alla fina minnen. Tankarna går till Lek och hennes familj.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!