Sven-Allan Hedberg hade en gedigen teknisk kunskap

Sven-Allan Hedberg

Minnesord2021-04-01 07:00

Min gode vĂ€n, arbetskamrat och mĂ„ngĂ„rig tennispartner­ har tystnat efter en tids sjukdom.  

Jag lÀrde kÀnna Sven-­Allan i början pÄ 1975 kort efter min anstÀllning pÄ Saabs flygdivision. Han hade börjat pÄ avdelningen för flygprov pÄ 60-talet och jag blev placerad pÄ flygprov tillsammans med representanter för den amerikanska leverantören av elektronikenheten (styrautomat) för styrsystemet.

Man mĂ€rkte att Sven-­Allan redan dĂ„ besatt en gedigen teknisk kunskap och hade en omhĂ€ndertagande attityd till en ”gröngöling” som jag och han hade alltid dörren öppen för frĂ„gor och utförliga svar.  

Man blev en i gĂ€nget och Sven-Allan visade redan dĂ„ prov pĂ„ sin gĂ€stfrihet genom att bjuda pĂ„ fest dĂ€r i sin lĂ€genhet i Vasastan.  

Han var ocksĂ„ drivande med fotbollsmatcher mellan ”the magnificent seven” (amerikagĂ€nget) och flygprovfolk dĂ€r pĂ„ grĂ€splanen intill Braskens bro. Ibland kunde det sluta lite illa dĂ€rför att nĂ„gon i ”the magnificent seven” trodde det var amerikansk fotboll vi spelade.

NĂ€sta period jag jobbade­ nĂ€ra Sven-Allan var frĂ„n 1981 och framĂ„t. Han hade dĂ„ en central roll i att bygga upp den sĂ„ kallade HS-riggen, att anvĂ€ndas i simu­leringar med Saabs första flygplan med Elektrisk StyrSystem (ESS). HĂ€r visade Sven-Allan prov pĂ„ bred teknisk kunnighet och stod för uppbyggnaden av all elektronik pĂ„ den sĂ„ kallade lĂ€ktaren för att skapa en miljö dĂ€r styrautomat och vissa andra grundsystem kunde fungera i realtidssimuleringar. Det Sven-Allan inte visste om denna miljön var inte vĂ€rt att veta.  

FrĂ„n juni 1983 blev han placerad hos underleverantören i Los Angeles för utveckling av styrautomaten avsedd för Gripen. Eftersom jag ocksĂ„ hade fĂ„tt förmĂ„nen att bli placerad dĂ€r, sĂ„ var det under under denna tid jag verkligen lĂ€rde kĂ€nna Sven-Allan.  

Han var nygift med sin kĂ€ra Lek och inom den lilla svensk-kolonin umgicks vi ofta familjerna emellan.­ Sven-Allan var mycket barnkĂ€r, han kunde leka med barnen pĂ„ deras sĂ€tt! Min Ă€ldsta dotter som dĂ„ var runt fyra Ă„r, Ă€lskade att ”busa” med Sven-Allan. Han och Lek stĂ€llde Ă€ven upp som barnvakter.  

HĂ€r fick jag och min ­familj ocksĂ„ prova pĂ„ det hemlagade thailĂ€ndska ­köket för första gĂ„ngen nĂ€r Lek och Sven-Allan bjöd pĂ„ ”party”. Utsökt gott! Ja, det var en hĂ€rlig tid dĂ€r i ”sunny California” och jag tror att denna period under nĂ€rmare tre Ă„r i LA var en vĂ€ldigt lyckligt tid i hans liv, liksom för Lek.  

Sven-Allan gjorde en mycket betydelsefull insats under 90-talet i utvecklingen av uppdaterad styr­automat, vilken blev en stor framgĂ„ng, bĂ„de tekniskt och ekonomiskt. Efterhand breddades Sven-Allans arbetsomrĂ„de utanför styrsystem och ett antal Ă„r innan pensionen 2013 ingick han i Gripens projektledning.  

Sven-Allan var mycket sportintresserad, speciellt dĂ„ fotboll, ett intresse vi delade i allra högsta grad. Han berĂ€ttade ofta stolt om sina ungdomliga bravader i sitt kĂ€ra StjĂ€rnorps BK, dĂ€r han ju var förste strafflĂ€ggare, som jag förstĂ„tt. Hörde aldrig att han missade nĂ„gon straff. Han var vĂ„r ”grand old man” i vĂ„rt Saab-interna korplag ”FC Styrsystem” in pĂ„ 2000-talet och deltog dĂ€r med energi och frenesi trots sin nĂ„got höga Ă„lder. Han var den förste att hĂ€nga med ner pĂ„ stan och kolla pĂ„ nĂ„gon intressant match över en öl pĂ„ nĂ„gon sportbar och vara en av ”experterna” som visste bĂ€st.  

Sven-Allan var alltid positiv i sinnet och och hade alltid glimten i ögat. Han hade stor respekt för sina medmĂ€nniskor och man hörde aldrig nĂ„got negativt eller nedsĂ€ttande om nĂ„gon. Han var alltid lugn och behĂ€rskad i alla situationer var det Ă€n mĂ„nde vara, pĂ„ jobbet eller privat.  

Tack för alla fina minnen. Tankarna gĂ„r till Lek och hennes familj.  

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!