Peder Claesson, Linköping har avlidit, 86 år gammal. Närmast anhöriga är makan Ulla-Britt, barnen Jonas, Cecilia och Joakim med familjer.
Peder växte upp i Kölingared. Han värderade sina rötter högt, ofta på plats i skolhuset. Utbildade sig till lärare, visade förmåga och kreativitet att inspirera elever och kolleger. Peder engagerade med fängslande exempel, matematik är spännande och roligt. Entusiasm parad med uthållighet och talang att bilda opinion ledde till hållbara nätverk.
Peder gjorde karriär i lärarutbildningen i Linköping, blev skolkonsulent i matematik på SÖ, Skolöverstyrelsen. Mängdläran hade gjort lärarna rådvilla. Nationella utvecklingsinsatser nådde inte klassrummen. Peder fick SÖ att starta biennaler, tredagarsmöten där lärare i matematik utbytte erfarenheter och fick inspiration. Praktik och teori möttes under festliga former i Folkets hus, Stockholm 1980, tema Matematik – ett glädjeämne, utställningar av lärare och förlag, workshops, föreläsningar, revy, kongresskalas 1000 deltagare – succé 1980 och 1982. Innehåll dokumenterades i tidskriften Nämnaren. Formatet var utvecklingsbart. 1984 tog nätverk av lärarutbildare i matematik, LUMA över ansvar, som lett till en obruten rad av 21 biennaler fram till Matematikbiennalen 2022 vid Linnéuniversitet. Antalet deltagare har under 2000-talet ökat till 2–3000. Peder Claesson medverkade i alla och var uthållig pådrivare. Att få delta i en biennal har för många blivit yrkeslivets största upplevelse. Under matematikkrisen på 1980-talet beställde skolminister Bengt Göransson, en studiedag av SÖ för alla lärare i matematik ”för att öka förståelsen för matematikens betydelse”. Studiedagen genomfördes 1986–87 med stöd av biennalrörelsen och Nämnarens utgivning och blev en rejäl vitaminspruta. Senare decenniers toppolitiker har inte visat samma insikt om matematikens betydelse för en demokratisk kultur.
I samarbete med biennalrörelsen grundades Sveriges matematiklärarförening 1994 med Peder som förste ordförande. Vid sommarkurser i Mullsjö kunde Peder också bjuda på sin bildning som guide vid utflykter till historia och kultur i hemtrakterna kring Ulricehamn.
Vi minns en hängiven kollega för enastående insatser, en förebild i utvecklingen av svensk skolmatematik. Våra minnen delar vi med hans vänfasta familj.